Alfa lepelt fijne diesel in 147
Nieuw is de Alfa Romeo 147 allerminst. Zijn opvallende verschijning is inmiddels niet onbekend meer op het vaderlandse wegennet. Een exemplaar met de letter-/cijfercombinatie ”JTD 16V” is echter wel een zeldzaamheid. Het verwijst naar de fonkelnieuwe dieselmotor die de Italiaan bijzonder aansprekende prestaties laat neerzetten.
Bij zijn debuut in 2000 werd de nieuwe Alfa Romeo 147 warm ontvangen. De auto was dankzij een aantal karakteristieke stijlelementen niet alleen meteen herkenbaar als een Alfa Romeo maar werd door een breed publiek sowieso als een originele en smaakvolle auto gezien. In eerste instantie kwam de Italiaan beschikbaar met een drietal viercilinder benzinemotoren en de reeds langer bekende zogenaamde 1,9 liter Uni-jet viercilinder commonrail turbodiesel onder de motorkap. Intussen heeft deze machine spierversterkers toegediend gekregen want ten opzichte van de eerste dieselgestookte 147’s groeide het maximumvermogen van deze krachtbron met 10 pk naar een lang niet kinderachtige 85 kW/115 pk.
Voor veeleisende klanten kennelijk niet voldoende, want Alfa Romeo zag ruimte in de markt voor een nog krachtigere dieselaggregaat. Gelijktijdig met de komst van een zeer indrukwekkende Alfa 147 GTA die voortgestuwd wordt door een 184 kW/250 pk sterke 3,2 liter zescilinder benzinemotor is de 147 leverbaar met een Multi-jet commonrail turbodieselmotor. Net als de al langer leverbare krachtbron meet dit blok een cilinderinhoud van 1,9 liter maar onderscheidt zich door vier cilinders en een dubbele in plaats van een enkele bovenliggende nokkenas.
De toepassing van nieuwe technieken en inzichten verhoogden het vermogen tot een maximum van 103 kW/140 pk bij 4000 tpm terwijl het maximumkoppel op 305 Nm ligt, bij een toerental van 2000 tpm. Het zal niemand verbazen dat de compacte Italiaan een rappe rakker is, die op de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h met 9,1 seconden zelfs de 147 2.0 T. Spark klop geeft. En de topsnelheid van 206 km/h zal door de meeste berijders hopelijk als louter theoretisch worden beschouwd. Of het moet een nachtelijke rit over een verlaten Duitse Autobahn betreffen.
Soepel
Belangrijker is echter de enorme gretigheid waarmee het machien keer op keer tot versnellen te bewegen is. De krachtbron is ongelooflijk soepel en toont zich over de gehele toerenlinie bijzonder enthousiast. De motor is lekker stil en voorziet zo rijkelijk in trekkracht dat je soms gewoon vergeet door te schakelen naar de vijfde of zesde versnelling, terwijl de snelheidsmeter dan al royaal boven de hier lokaal geldende maximumsnelheid uitgekomen is. Het is bijna verslavend om de krachtbron vanuit de derde of vierde versnelling te laten versnellen en in de achteruitkijkspiegel het achteropkomende verkeer langzaam kleiner te zien worden.
Desalniettemin is deze Italiaan geenszins een nerveuze auto zoals bijvoorbeeld de 110 kW/150 pk sterke variant van Volkswagens TDI motor dat wel is. De dieselmotor biedt volop ruimte voor een ontspannen rijstijl en de voorwielen kunnen de krachtontwikkeling heel fatsoenlijk op de weg krijgen. Bij het tankstation krijgt het rijplezier nog een extra dimensie als blijkt dat daar slechts een bescheiden consumptie van 1 op 16,2 tegenover staat.
Smaakmaker
De Alfa Romeo 147 is een sportieve en dynamische auto die derhalve een prima duo vormt met deze nieuwe krachtbron. De auto leent zich niet alleen voor een snelle rit over bochtige binnendoorwegen waarbij de prettig directe besturing de smaakmaker is, maar biedt tevens een fijne dosis comfort die een rit van honderden kilometers tot een plezierige tijdsbesteding kan maken. Jammer genoeg gooien de stoelen een beetje roet in het eten. Die bieden net te weinig ondersteuning in de rug om na een lange rit volledig kwiek uit de auto te stappen.
De nieuwe Alfa 147 JTD 16V is leverbaar vanaf 25.830 euro wat 1800 euro meer is dan voor de aankoop van een vergelijkbaar uitgeruste 147 JTD benodigd is. Die meerprijs is voor de nieuwe krachtbron zonder meer oké. Hoewel je met de achtklepper allerminst onderbedeeld bent.