Uiterwaarden als bouwplaats voor brug
NIJMEGEN (ANP) -Nijmegen gaat de uiterwaarden van de Waal bij Lent, aan de overkant van de stad, tijdelijk gebruiken als bouwlocatie voor de nieuwe fietsbrug over de Waal. Volgende week start de aannemer met de bouw van een 250 meter lang bouwplatform in het water tussen de auto- en de spoorbrug over de rivier.
Dat liet de gemeente donderdag in een brief aan de aanwonenden van de Lentse uiterwaarden weten.
Het 20 meter brede platform blijft ongeveer vijf maanden staan. Met Rijkswaterstaat is afgesproken dat de fietsbrug half september naast de spoorbrug wordt ingevaren en vastgeklonken, zodat de bewoners van het nieuwe noordelijke stadsdeel van Nijmegen vanaf deze winter met de fiets naar het stadscentrum kunnen rijden.
De gemeente is volgens een woordvoerder niet gelukkig met de bouwactiviteiten in de uiterwaarden, maar zag ook na onafhankelijk advies geen andere oplossing. ProRail, de organisatie die verantwoordelijk is voor spoorverbindingen in Nederland, liet pas enkele maanden geleden weten dat de fietsbrug niet -zoals de bedoeling was- gebouwd zou kunnen worden op de Waalkade in Nijmegen. De kade zou het gewicht van het gevaarte niet kunnen dragen. Om die reden gaf Rijkswaterstaat ook geen toestemming.
Het stadsbestuur is volgens de woordvoerder noodgedwongen akkoord gegaan met het door ProRail voorgestelde tijdelijke bouwplatform in de uiterwaarden om geen tijd te verliezen. „Elke andere oplossing zou betekenen dat het zeker tot medio 2004 zou duren voordat de brug klaar is. In verband met eventueel hoog water is het invaren van brugdelen in het najaar en de winter namelijk verboden. Dat zou het geheel nog veel duurder maken”, zo zegt de gemeentelijke woordvoerder.
Nijmegen vindt dat ProRail veel eerder had moeten weten dat de fietsbrug niet op de kade in elkaar gezet kon worden. De gemeente gaat daarom proberen de meerkosten van 3 miljoen euro te verhalen op de organisatie. De bouw van de fietsbrug kost tientallen miljoenen euro’s.