Hayo Boerema met Vierne
Wie in Nederland zoekt naar het ideale orgel voor het opnemen van een Vierne-cd, komt niet direct in de Rotterdamse Laurenskerk terecht. Aan registers geen gebrek, maar Vierne vraagt om een heel ander orgeltype dan de reus van Marcussen.
Dat er nu toch een Vierne-cd vanuit de Laurens ligt, is verklaarbaar omdat Hayo Boerema de tegenovergestelde route volgde: hij zocht passende muziek voor dit orgel, en niet een passend orgel voor deze muziek. Daarmee maakte hij het zichzelf niet gemakkelijk! Je moet nogal wat vertalen als je deze Franse symfonische muziek wilt spelen op een instrument met maar één zwelkast, zonder speelhulpen, met grondstemmen die hun bouwjaar (1973) niet verloochenen en met horizontale trompetten die wel luid zijn, maar niets met Franse laatromantiek van doen hebben. Ga er maar aan staan!
Op het programma staan Viernes derde symfonie en de derde suite uit de Pièces de Fantaisie. In de symfonie verraadt het orgel regelmatig dat we toch echt in Rotterdam zitten en niet in Parijs: dan is het een nuchtere fluit, dan weer een grondstemmencombinatie die poëzie mist, of het zijn de chamades die wel erg on-Frans klinken. Boerema’s spel heeft hier soms ook iets onrustigs: zo zou het eerste deel (allegro maestoso) wat meer maestoso en wat minder allegro hebben gekund. Wat Boerema in de zes fantasiestukken laat horen, is echter van topniveau! Subliem zwelkastgebruik (Carillon de Westminster), fijnzinnige klankkleuren (Étoile du soir), creatief gebruik van registers (Fantômes), ijzingwekkende virtuositeit (Impromptu), breed uitgesponnen muzikale lijnen (Sur le Rhin): het is er allemaal. Zelfs de chamades passen hier in het klankbeeld. Hoed af voor deze vertaalslag, en een extra compliment voor de registranten!
Louis Vierne; Hayo Boerema; HAYO (HAYO197201); € 15,-; bestellen: www.hayoboerema.nl.
Hayo Boerema, Laurenskerk Rotterdam
Hayo Boerema, Laurenskerk Rotterdam
Hayo Boerema, Laurenskerk Rotterdam