EO kiest nadrukkelijker eigen positie
HILVERSUM – Leef je geloof. Met dit dinsdag gepresenteerde motto wil de Evangelische Omroep zich de komende jaren nadrukkelijk profileren als een missionaire omroep. Directeur Arjan Lock: „Ons geloof is de reden waarom we programma’s maken.”
Lock kan het tijdens de najaarspresentatie van de nieuwe programma’s niet vaak genoeg zeggen tegen de vrijwilligers en vertegenwoordigers van christelijke organisaties: „We hebben elkaar in deze tijd hard nodig.”
Na een heftige periode waarin de omroep zowel vanuit de seculiere hoek als de traditionele achterban klappen kreeg uitgedeeld vanwege omstreden programma’s van Arie Boomsma of uitlatingen van Andries Knevel wil de EO de gelederen zien te sluiten. Met de komst van twee nieuwe publieke omroepen, Powned en WNL, zijn er nu ook meer gegadigden voor de te verdelen zendtijd. Bovendien laat de Haagse bezuinigingsijver de publieke omroep niet onberoerd. In zo’n woelige tijd kan de EO zich een eigen verdeeld huis niet permitteren en moet het meer kleur bekennen, wil het de zelfstandige plaats in het bestel niet verliezen. Ook ziet de EO niets in een grote confessionele omroep, samen met NCRV en KRO.
Daarom doet Lock tijdens de najaarspresentatie zijn best om duidelijk te maken hoe moeilijk de EO het heeft. „U kunt naar de EO kijken vanuit het perspectief van de publieke omroep die forse eisen stelt ten aanzien van de genres en de doelgroepen die we moeten bereiken. Zo heeft Nederland 1 de bedoeling een breed publiek te verbinden en is het voor Nederland 2 zaak om jonge en ambitieuze pleziermakers aan te spreken.”
Mensen kunnen echter ook naar de EO kijken vanuit het ledenperspectief, stelt Lock. „Maar onze achterban is divers. Daar hoort de familie Vergeer bij. Een ouder stel met kinderen in het oosten van het land, dat twee keer per zondag naar de kerk gaat. Maar ook Yvonne en Richard horen bij onze achterban. Zij beleven hun geloof op een heel andere wijze. Ze gaan één keer per zondag naar een samenkomst en kunnen ’s middags rustig van een concert in het park genieten. Ze zijn zich van geen kwaad bewust dat de familie Vergeer met zo’n levensstijl moeite heeft.”
De derde manier om naar de EO te kijken, is die vanuit de missie, concludeert de omroepdirecteur. „We hebben al 40 jaar als opdracht om het goede nieuws van Gods Koninkrijk via televisie en radio te verkondigen.”
Hoe mensen ook naar de EO kijken, het is volgens Lock te gemakkelijk om dat vanuit één perspectief te doen. „Maar met de keuze voor ons nieuwe motto (in plaats van horen, zien en geloven, red.) laten we er geen misverstand over bestaan dat we Gods aanwezigheid in onze samenleving zichtbaar willen maken. Het leven verandert door het geloof.”
Als voor iedereen herkenbaar teken bij het nieuwe motto heeft de EO gekozen voor het houten kruisje - het symbool waar een tramconducteur vorig jaar het landelijke nieuws mee haalde, omdat zijn werkgever verbood dit zichtbaar te dragen. Lock: „Dit houten kruis verbindt christenen. Vanuit onze relatie met Jezus Christus staan we in het leven. Als christenen weten we ons ondanks alle verschillen toch verbonden door Zijn onverdiende genade.”
Lock vraagt wel meer steun van de achterban. „Wij zijn bereid om programma’s in te leveren als ze niet bij onze missie passen. God moet ter sprake komen op alle tv-zenders. Ons motto bevat een expliciete boodschap. Maar u moet aanvaarden en accepteren dat het geloof op verschillende manieren kan worden beleefd. Over tal van zaken kunnen we onderling van mening verschillen, maar laten we elkaar daarom niet veroordelen. Iedereen in onze samenleving heeft Jezus Christus nodig. Dát is de kern van onze boodschap.”
Lock verdedigt met verve het programma ”Op zoek naar God”, waarin de atheïstische zanger en presentator Gordon in de week voor Kerst te gast is. De aankondiging van dit programma deed eerder dit jaar de nodige stof opwaaien onder de achterban. Een actiegroep van verontruste EO-leden riep de directie op met dergelijke programma’s te stoppen. Ook het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond reageerde bezorgd. Lock: „Het is een spannend en risicovol programma, maar het laat zien dat het geloof geen product is wat je even kunt verkopen als je het van jezelf verwacht. Een grote groep tv-kijkers wil niets met God te maken hebben, maar het is onze ervaring dat als we dat doen in een setting die dicht bij hen staat, ze toch bereid zijn naar een programma te kijken waarin God ter sprake komt.”
Niet alleen de programmering op televisie is vernieuwd. Dat geldt ook die voor de radio. Nieuw op zondag is onder andere het life-programma “Dit is de Zondag” voor radio 1 tussen zeven en acht uur ’s morgens. In 2006 besloot de EO voor het tv-programma Hotdog uit missionair oogpunt een uitzondering te maken om life op zondag uit te zenden. Nu de omroep voor radio 1 een programma kan maken, is de directie opnieuw akkoord met een life-uitzending op zondag. Lock, desgevraagd: „Wij willen missionair zijn. Ook op zondag.”