Verbruikscijfer auto wordt realistischer
BRUSSEL – De Europese Commissie werkt aan een grondige aanpassing van de rijtest die gebruikt wordt om het officiële verbruik van auto’s vast te stellen.
Dat bevestigde een woordvoerster dinsdag desgevraagd. De nieuwe rijcyclus moet in 2013 in werking treden. Reden voor aanpassing van de zogeheten New European Drive Cycle (NEDC) is de sterk verouderde manier van meten, die al meer dan dertig jaar in gebruik is. Daardoor liggen de officiële verbruikscijfers en het werkelijke brandstofverbruik soms behoorlijk uiteen.
De huidige regels schrijven voor dat zaken als verlichting, airconditioning, radio en navigatiesysteem uit moeten staan tijdens de verbruiktest. Ook is de twintig minuten durende rit op een rollenbank nog maar beperkt representatief voor het moderne verkeersbeeld, aldus Brussel.
Daarom zal de nieuwe test bestaan uit een gevarieerder snelheidspatroon en zullen moderne accessoires ingeschakeld zijn voor het vaststellen van het officiële brandstofverbruik. Hiermee hoopt Brussel de waarden dichter bij de werkelijkheid te kunnen brengen.
Autofabrikanten staan positief tegenover de plannen. Ze zien zich vaak geconfronteerd met klanten die ondanks een zuinig rijgedrag het beloofde verbruik niet halen.
Welke gevolgen de nieuwe richtlijnen hebben voor het toekennen van al dan niet groene A- en B-labels en daarbij behorende fiscale voordelen van nieuwe auto’s, is nog niet bekend.