Economie

Supermarktketen Carrefour verlegt focus

PARIJS (ANP/RTR) – De Franse supermarktketen Carrefour opent dinsdag twee nieuwe hypermarkten die zich meer zullen richten op producten waar de winkel beter op denkt te kunnen concurreren zoals textiel en groenten. De megasupermarkten ‘nieuwe stijl’ moet de omzet van Carrefour in Europa opkrikken. Dat zei topman Lars Olofsson in een interview met Le Journal du Dimanche.

21 August 2010 15:25Gewijzigd op 14 November 2020 11:32

De op een na grootste retailketen ter wereld (met 15.500 winkels in 35 landen) heeft een plan opgesteld waardoor in de komende drie jaar bezittingen worden afgestoten en supermarktformules in Europa, waar de helft van de omzet vandaan komt, op de schop gaan.

Volgens Olofsson, die van Nestlé afkomstig is, werkt de oude formule niet meer. „Het concept van alles onder één dak als een soort bazaar is een ding uit het verleden.” Carrefour wil tot 2012 3,1 miljard euro besparen. Een derde van dat bedrag wordt gestoken in de aanpassing van winkels.

De eerste van de nieuwe winkels komen in de Zuid-Franse stad Lyon. „Sommige afdelingen zullen daar verdwijnen, andere worden geïntegreerd en er komen nieuwe afdelingen bij”, aldus Olofsson in het interview.

Carrefour zou sinds begin dit jaar 1 procentpunt marktaandeel erbij gepakt hebben waardoor ze nu op 24 procent zitten in Frankrijk. Carrefour is na het Amerikaanse Wal-Mart de grootste supermarktketen ter wereld.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer