Economie

Chrysant miskend in eigen land

ZOETERMEER (ANP) – Na de roos is de chrysant de tweede snijbloem van ons land. Vorig jaar passeerden bijna 1,4 miljard stelen van de chrysant de veilingklok, goed voor 290,5 miljoen euro, waarvan 285 miljoen euro aan export.

14 August 2010 12:12Gewijzigd op 14 November 2020 11:28

In Nederland verloor de chrysant de afgelopen jaren terrein. Nederlanders lijken minder gecharmeerd van deze bloemensoort uit eigen land. Lijken, want uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw blijkt dat het niet de consument is die de chrysant niet meer ziet zitten, maar de bloemenverkoper.

Consumenten verwarren de chrysant vaak met de margriet, de aster of de gerbera. Ze voelen er weinig voor om, zoals bij een roos, een enkele bloem te schenken. Daarvoor is de bloem niet romantisch genoeg, en eigenlijk vinden we de chrysant ook niet chic, luxe, exotisch of sensueel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer