Muziek

Zeist koestert kamermuziek

Vijf strijkkwartetten strijken deze weken in Zeist neer. Ze zijn te gast op de Zeister Muziekdagen, die vandaag van start gaan.

14 August 2010 11:23Gewijzigd op 14 November 2020 11:28
Het Szymanowski Quartet (foto) en klarinettist Paul Meyer openen vanavond de Zeister Muziekdagen met werk van Haydn, Szymanowski en Brahms. Foto Marco Borggreve
Het Szymanowski Quartet (foto) en klarinettist Paul Meyer openen vanavond de Zeister Muziekdagen met werk van Haydn, Szymanowski en Brahms. Foto Marco Borggreve

Het internationale kamermuziekfestival beleeft de 21e editie en heeft zich een vaste plek in de Utrechtse stad verworven.

Niet alleen ensembles als het Jerusalem Quartet, het Szymanowski Quartet en het Matangi Quartet geven acte de présence. Musici als de hoboïst Alexei Ogrintchouk en de pianist Robert Kulek versterken incidenteel de kwartetten.

De Zeister Muziekdagen gingen in 1990 van start als de Daniel Muziekdagen, zo genoemd naar het Daniel Kwartet dat destijds een centrale rol speelde. Het festival valt in de smaak bij het publiek, aldus Gerbrand Kotting, bestuurslid artistieke zaken van de Zeister Muziekdagen. „Alle concerten worden in de kerk van de Evangelische Broedergemeente in Zeist gegeven. Gemiddeld zijn ruim 300 van de 400 zitplaatsen bezet.”

De kerk zit behoorlijk vol. Wat is het geheim van Zeister Muziekdagen?

„Het bijzondere van Zeist is het optreden van befaamde, vaak internationaal bekende strijkkwartetten. Enkele ensembleleden verzorgen daarnaast openbare masterclasses voor kamermuziekensembles van gevorderde conservatoriumstudenten en net afgestudeerde musici. De concertprogramma’s bevatten een mix van vertrouwde werken en eigentijdse composities. Naast de muziek speelt de mooie kerkruimte met zijn fraaie akoestiek een rol. Ten slotte heeft de lokatie, Slot Zeist, aantrekkingskracht.

Kamermuziek trekt een specifiek publiek. Wat boeit mensen in dit genre?

„Het subtiele, kleinschalige en intieme van de composities. Uit flarden van de gesprekken tijdens de pauze vang ik regelmatig op dat concertgangers zelf als amateur bezig zijn. Ze vergelijken hun eigen spel met dat van de professionals.”

Zit er nog jeugd tussen alle grijzende en kalende koppies?

„Gelukkig zie ik geen volledig grijze zee meer. Tijdens de concerten ontmoet ik ook dertigers en veertigers. Bij het slotconcert van de masterclasses en het familieconcert ontwaar ik veel kinderen en jongeren. Dat geeft hoop. In de jaren zeventig was een puber soft als hij zich met een viool vertoonde. Tegenwoordig is het meer geaccepteerd om met een strijkinstrument de straat op te gaan.”

Welke plek ruimt u voor jongeren in?

„Het familieconcert is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Op het programma staan korte stukken uit werk van Schubert, Haydn, Mendelssohn en Debussy. Deze muziek wordt op een speelse manier toegelicht. Tijdens het slotconcert laten de deelnemers aan de masterclasses zich horen, maar komen ook de leden van het Youngsters Corner Strijkkwartet aan bod. Dit ensemble bestaat uit jongeren van circa 15 jaar.”

Wat is het effect van de masterclasses?

„Kamermuziek vraagt alertheid, aanpassingsvermogen en de kunst om niet te domineren, maar wel op de voorgrond te treden als de muziek daarom vraagt. Tijdens de lessen blijkt dat de studenten veel technische bagage bezitten. Ze boeken met name winst op het terrein van het samenspel. Na een halfuur kan een stuk al anders klinken. Er worden meer accenten gelegd en de balans tussen de ensembleleden verbetert. Het valt namelijk op als één lid redelijk onverstoorbaar zijn partij speelt en weinig op de anderen let.”

www.zeistermuziekdagen.nl

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer