Vrachtwagen met vliegtuig klem op A44
KAAG – Een historisch Dakota C47 vliegtuig, bestemd als rekwisiet voor een musical, is in de nacht van donderdag op vrijdag klem komen te zitten op de A44. Bij Kaag (Zuid-Holland) liep het transport vast op een viaduct.
De Dakota was voorafgaand aan het transport al ontdaan van het grootste deel van zijn vleugels, maar vermoedelijk was het toestel toch nog te breed voor het viaduct.
Het historische vliegtuig was op weg van het openluchtmuseum Bevrijdende Vleugels in Best naar voormalig vliegveld Valkenburg in de buurt van Leiden. Het zou gebruikt worden voor de musicalvoorstelling Soldaat van Oranje, die vanaf 30 oktober wordt opgevoerd in een hangar op het vliegveld.
New Productions, dat de musical produceert, had het toestel ‘besteld’. Volgens een woordvoerster van het bedrijf reed de dieplader waar de kist op stond een speciale route, juist om te voorkomen dat er iets mis zou gaan. „Op papier zou het allemaal moeten passen. We weten niet hoe dit heeft kunnen gebeuren, daar moet zeker onderzoek naar worden gedaan”, aldus de zegsvrouw.
Het ongeval gebeurde rond kwart voor een ‘s nachts. Na een urenlange bergingsoperatie, waarbij de restanten van de vleugels werden losgeslepen, kon het vliegtuig met een hijskraan op een andere vrachtwagen worden gezet en zijn reis volbrengen. Of het nog gebruikt kan worden voor de musical, is nog onduidelijk.
De Dakota C47 van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Douglas deed in de Tweede Wereldoorlog volop dienst als transportvliegtuig. Vanaf de jaren ‘30 werd het propellervliegtuig ook volop gebruikt in de burgerluchtvaart.
De ‘Soldaat van Oranje’ over wie de musical gaat, Erik Hazelhoff Roelfzema, was in de oorlog verzetsstrijder, piloot en adjudant van koningin Wilhelmina. Zijn gevechtsmissies vanuit Groot-Brittannië voerde hij uit in een Mosquito. Na de geallieerde overwinning vloog Hazelhoff Roelfzema met Wilhelmina in een Dakota terug naar Nederland.
New Productions ziet geen belemmeringen voor het doorgaan van de voorstelling.
Museum Bevrijdende Vleugels in Best vraagt zich na het ongeval ernstig af of het de moeite en het geld waard is om de Dakota te repareren. Vrijwillig vliegtuigrestaurateur Bart Nopper van het museum heeft dat vrijdagochtend gezegd toen hij bij daglicht de schade kon opnemen op de voormalige vliegbasis Valkenburg.
Nopper reed achter de dieplader toen het ongeluk gebeurde. De middenvleugel van de Dakota is uit de romp gescheurd en het toestel heeft flinke deuken, scheuren, kreukels en vouwen opgelopen, legde Nopper uit. „Het ziet er niet leuk uit. Alles is te repareren maar dat vergt heel veel inspanning en geld. Het is een hele stevige klus maar het is nog te vroeg te zeggen wat er gaat gebeuren.”