Volumes Unilever groeien minder hard
ROTTERDAM (ANP) – Unilever, producent van consumentengoederen, heeft in het tweede kwartaal van dit jaar de volumes met 5,7 procent zien toenemen. De prijzen daalden met 2 procent. Dat blijkt uit de donderdag gepubliceerde tweedekwartaalcijfers. In de eerste drie maanden van 2010 groeiden de volumes nog met 7,6 procent.
Het bedrijf waarschuwde bij de eerstekwartaalcijfers al voor te veel optimisme over herstel. Unilever voorzag een lang en langzaam proces. De behaalde volumes zijn wel iets hoger dan analisten geraadpleegd door persbureau Reuters, hadden verwacht.
De onderneming blijft uitgaan van een „trage economische groei, vooral in ontwikkelde markten waar het consumentenvertrouwen fragiel blijft”. Consumenten verruilden de veelal duurdere Unilevermerken voor goedkopere (huis)merken. Topman Paul Polman noemde in het persbericht de behaalde resultaten echter wel „robuust” en „bemoedigend”.
Unilever verwacht niet dat concurrenten de komende tijd op hun lauweren gaan rusten en denkt dan ook dat prijsverhogingen van producten „slechts beperkt mogelijk zijn”, ondanks een verwachte stijging van grondstofprijzen. De onderneming weerhield zich van het geven van een concrete (financiële) verwachting.
De omzet van de onderneming, bekend van merken als Dove, Unox en Ola, kwam in dit kwartaal uit op 11,75 miljard euro. Dat was 12,4 procent meer dan de inkomsten in dezelfde periode in 2009. Analisten gingen uit van een gemiddelde omzet van 11,64 miljard euro.
De onderliggende verkopen (de inkomsten zonder effecten van wisselkoersen en aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen) kwam dit kwartaal uit op 3,6 procent. In het eerste kwartaal lag dit op 4,1 procent.
Het bedrijfsresultaat kwam uit op 1,63 miljard euro, bijna een kwart meer dan een jaar eerder en gelijk aan de verwachting van analisten. Onder de streep hield het concern, zonder bijzondere posten mee te rekenen, 1,15 miljard euro over. Dat was bijna 40 procent meer dan een jaar eerder. Marktkenners hadden op iets minder winst gerekend.
Unilever gaf in dit kwartaal weer meer geld uit aan reclames en promoties om merken sterker in de markt te zetten en nieuwe producten aan te prijzen. Prioriteit van het concern is volumegroei.
Unilever bleek in het tweede kwartaal met name meer producten in zogeheten opkomende markten als Azië, Afrika en Centraal- en Oost-Europa te hebben verkocht. Hier stegen de volumes met 11,5 procent, terwijl de prijzen met 2,9 procent daalden. In de als verzadigd bestempelde markt West-Europa daalden de volumes licht (min 0,3 procent) en werden artikelen 1,9 procent goedkoper. Prijzen daalden met 1,1 procent op het Amerikaaanse continent, maar Unilever wist wel meer goederen aan de man te brengen (plus 5 procent).
Aandeelhouders kunnen een (derde) interim-kwartaaldividend van 0,208 euro per aandeel tegemoetzien.