Binnenland

Luchtballonnen maken noodlanding op A28

NUNSPEET (ANP) – Twee luchtballonnen hebben dinsdagavond rond tien uur een noodlanding gemaakt op de A28 van Amersfoort naar Zwolle ter hoogte van Nunspeet. Dat hebben de brandweer Gelderland en de ANWB gemeld.

3 August 2010 22:22Gewijzigd op 14 November 2020 11:22
Ballon maakt noodlanding op A28. Foto ANP
Ballon maakt noodlanding op A28. Foto ANP

Een luchtballon is in de middenberm geland en de andere op de vluchtstrook. Er zijn voor zover bekend geen gewonden gevallen. In elk ballon zaten zo’n tien mensen.

Het verkeer op de A28 is tijdelijk stilgelegd. De luchtballonnen waren tegen half elf van de rijbaan gehaald. De politie kon toen de weg ook weer vrijgeven.

Door de noodlanding stond er toen tussen Harderwijk en de afrit Elspeet een file van enkele kilometers.

De luchtballonnen moesten een noodlanding maken vanwege een plotselinge windstilte. In zo’n geval is het gevaarlijker om in het bos te landen dan op een stuk weg.

Volgens Job de Wilde van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor de Luchtvaart (KNVvL) was de landing op de snelweg een verantwoorde keuze. „Als je stil hangt boven de snelweg kun je een veilige landing uitvoeren”, zegt De Wilde.

„Je bent afhankelijk van de wind voor de richting waarin je gaat. Zonder wind kun je alleen nog maar omhoog of omlaag. Als de wind boven een bos of bij een snelweg bijna wegvalt, moet de piloot alles afwegen en bepalen wat de landingsmogelijkheden zijn”, zegt De Wilde. In de avond neemt de wind steeds verder af. De kans dat hij weer aantrekt, is heel klein. Volgens De Wilde is het risico te groot om daarop te wachten. „Stel dat je voor anderhalf uur gas mee hebt. Na een uur in de lucht moet je zeker zijn van een goede landingsplek. Dit laat je niet aankomen op de laatste tien minuten”, verklaart hij.

De snelweg was volgens De Wilde veiliger om te landen dan het nabijgelegen bos. De ballon kan door de takken van de bomen namelijk stuk gaan. „Ook kan de mand op een dikke tak terechtkomen en kantelen. Hierdoor kunnen er passagiers uit vallen”, zegt hij. De auto’s op de snelweg zien bovendien van verre dat de ballon aan het dalen is en zullen daardoor remmen. Dat verkleint het risico op gevaarlijke situaties. Hoe hard de luchtballon daalt, heeft de piloot zelf in de hand. Hierdoor kan gekozen worden voor het meest veilige moment om te landen.

De landing op de A28 was volgens De Wilde echter geen noodlanding. „Het was een normale landing op een ongewone plaats. Van een noodlanding is pas sprake bij een technisch mankement”, aldus de zegsman.

Met een luchtballon landen op een snelweg mag alleen als de piloot geen andere landingsmogelijkheid ziet. In alle andere gevallen is dat verboden.

Van een schadevergoeding aan het Rijk is volgens De Wilde geen sprake. Mochten particulieren op de een of andere manier wel schade hebben ondervonden van het voorval, kunnen zij een claim indienen bij de ballonvaartmaatschappij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer