Bouw CS Rotterdam verloopt volgens schema
ROTTERDAM (ANP) – De bouw van een nieuw Centraal Station in Rotterdam verloopt volgens schema. De verwachting is dat, zoals gepland, begin 2013 de nieuwe openbaarvervoerterminal gereed is.
Dat verklaarden ProRail en de aannemerscombinatie BTRC donderdag tijdens een rondleiding nu de eerste fase vrijwel klaar is. De bouwstroom loopt van zuid naar noord, ofwel van het centrum naar de achterkant van het station. „De eerste fase is de meest kritische”, aldus projectmanager ProRail Eric van de Meer, „omdat daarin alles bij elkaar komt: de bouw van de stationshal, de kantoren en de bestaande bouw van onder meer het metrostation. Bovendien doe je het allemaal voor de eerste keer.”
Aannemer en ProRail zijn erg tevreden over het verloop van de werkzaamheden, omdat er geen ongelukken zijn gebeurd en de bouwers niet op onverwachte tegenvallers zijn gestuit. Feitelijk schuift de bouw iedere keer één perron op en wordt de bouw of verbouw per perron aangepakt. Voordat het volgende perron wordt aangepakt, gaat de bouwer eerst weer enkele meters terug om onder het spoor een nieuw gedeelte aan de nieuwe passage te bouwen.
De passage wordt de nieuwe looproute onder de sporen. Deze wordt aanzienlijk ruimer dan de vorige passage. Die was 8 meter breed en 2,35 meter hoog. De nieuwe wordt 48 meter breed en 3,5 meter hoog en uiteindelijk 150 meter lang. In die passage komen vooral veel winkels en horecagelegenheden. De markante luifel met grote punt, die aan de stationshal vastzit, moet medio 2012 klaar zijn.
Tijdens de werkzaamheden van de tweede fase wordt ook een begin gemaakt met de glazen overkapping over het gehele spoor. Deze glazen lamellen boven het spoor bepalen deels de sfeer op de perrons. Tussen de lamellen door speelt het zonlicht. „De treinen komen straks in een gesloten ruimte aan. Op die manier komen de reizigers letterlijk aan in een gebouw. Daar worden ze eigenlijk welkom geheten in de stad. Dat is het idee van de architect achter dit complex”, licht Van de Meer toe.
Verwachting is dat het gehele gebied, ook rondom het station, in 2013 klaar is. Dan moet het aantal passagiers stijgen van 110.000 per dag naar 320.000 per dag in 2025, mede door de komst van de RandstadRail en de aansluiting op het Europese hoge snelheidsnet.