Economie

Latere betaling AH voor Unilever onacceptabel

Het was- en voedingsmiddelenconcern Unilever gaat niet akkoord met een latere betaling door Albert Heijn. Het supermarktconcern wil de rekeningen van leveranciers later betalen om daarmee kosten te besparen. „Wij gaan daar niet in mee”, aldus een woordvoerder van Unilever zaterdag.

ANP
14 April 2003 09:35Gewijzigd op 14 November 2020 00:15

Unilever onderzoekt welke stappen het concern tegen Albert Heijn kan nemen. Het ziet af van juridische actie. Het niet leveren van artikelen behoort tot de mogelijkheden, aldus de woordvoerder. Unilever verwacht begin komende week meer te weten over vervolgstappen.

Het concern zegt niet te zijn geïnformeerd door Albert Heijn over de latere betaling. „We hebben geen brief ontvangen. We merkten het doordat de rekeningen niet werden betaald.” Een woordvoerder van Albert Heijn is verbaasd. „We hebben Unilever enkele weken geleden al geïnformeerd over de andere betaling.”

De woordvoerder weet niet wat het supermarktconcern gaat doen als Unilever de poot stijf houdt. „Het is te vroeg daar iets over te zeggen, maar het is zeker dat voor Unilever géén uitzondering op het nieuwe betalingssysteem wordt gemaakt.”

Met de drie verschillende werkmaatschappijen van Unilever waren verschillende afspraken over de betaling. Die zijn volgens de Unilever-woordvoerder allemaal opgerekt naar dertig dagen.

Bij andere leveranciers van Albert Heijn is de actiebereidheid minder groot dan bij Unilever. CSM, de producent van zoetwaren en voedingsingrediënten, is op dit moment in gesprek met Albert Heijn over de betalingstermijn. Een woordvoerster kan daar niets anders over zeggen dan: „We verwachten dat we er wel uitkomen.”

Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn en Unilever elkaar in de haren vliegen. Eind 2002 weerde de supermarkt artikelen van Unilever uit de schappen om op die manier gunstigere voorwaarden en een lagere prijs te bedingen. Uiteindelijk werd de schappenoorlog na een week onderhandelen bijgelegd. De uitkomst daarvan werd niet naar buiten gebracht.

Het oprekken van de betalingstermijn zorgt volgens Albert Heijn voor een belangrijke kostenbesparing. Het is onderdeel van het beleid het werkkapitaal efficiënter in te zetten. De termijn geldt niet alleen voor de supermarktketen, maar ook voor andere delen van het concern zoals Etos, Gall(&(Gall en Deli XL. In totaal gaat het om ongeveer 12.000 leveranciers.

Het supermarktconcern ontkende eerder al dat het veranderen van de betalingstermijn iets te maken heeft met de financiële problemen van moederconcern Ahold. Dat kampt met problemen door boekhoudkundig gesjoemel bij dochterondernemingen in het buitenland. Volgens een woordvoerder is het bedoeld om de termijn gelijk te maken met Europese concurrenten. Die zouden hun leverancier veel later betalen dan Albert Heijn deed.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer