Leefbaar krijgt nog klachten burenterreur
Z i e ook: Nederlanders klagen vaker over buren
ROTTERDAM (ANP) – Leefbaar Rotterdam krijgt nog maandelijks enkele telefoontjes van mensen die overlast hebben van hun buren. De lokale partij in de havenstad opende vorig jaar februari de website burenterreur.nl om politieke aandacht te vragen voor het probleem. Dat leverde honderden klachten en een actieplan van de gemeente Rotterdam op.
Het steunpunt inmiddels gesloten. Rotterdammers die de partij toch met hun problemen confronteren, worden doorverwezen naar het Steunpunt Woonoverlast van de gemeente. Volgens raadslid Robert Simons klagen mensen niet alleen over hun buren, maar ook bijvoorbeeld dat zij door politie, gemeente en woningcorporaties van het kastje naar de muur worden gestuurd. Daarom is nu gekozen voor een samenwerking tussen woningcorporaties, politie en gemeente.
Stadsmarinier Jur Verbeek kan zich daar niets bij voorstellen. Hij zei dat alle klachten die bij het meldpunt binnenkomen worden aangepakt door het steunpunt woonoverlast en de deelgemeentelijke overlastcoördinatoren. „Rotterdammers liegen nooit, maar overdrijven wel eens een beetje. Wellicht hebben mensen er niet zo veel vertrouwen in, omdat zij vroeger van het kastje naar de muur werden gestuurd. Maar je zal er ‘s nachts maar staan als politieman. Wat moet je dan? Ik kan me voorstellen dat hij zegt: gaat u morgen maar naar de woningcorporatie.”
Ook kwam het volgens Simons voor dat juist de klager uiteindelijk zijn huis moest verlaten, maar ook daar kijkt Verbeek niet vreemd van op. Een dergelijk geval is hem bekend. Verbeek stelde burenoverlast vaak twee kanten op werkt, waarbij mensen weer reageren op de overlast van hun buren.
Simons stelde afgelopen week vragen aan verantwoordelijk wethouder Hamit Karakus (PvdA) om te vragen hoe het een jaar na de aftrap van het actieplan woonoverlast Rotterdam staat met ‘burenterreur’ en de aanpak ervan. De antwoorden komen in een later stadium.