„Mediabegrip wordt overschat”
AMSTERDAM (ANP) – Zowel ouders als kinderen denken veel te weten van de wijze waarop ze zelf omgaan met media en hebben de illusie dat ze daar behoorlijk vaardig in zijn, maar in de praktijk klopt dat helemaal niet.
Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Dialogic in opdracht van het expertisecentrum Mediawijzer.net waarvan de resultaten gisteren werden gepubliceerd.
De meeste kinderen en ouders gaven aan dat ze weten hoe ze reclame in verschillende media kunnen herkennen. Toen de onderzoekers doorvroegen, bleek dat toch niet altijd het geval te zijn. Ook gaf de meerderheid van de geënquêteerden aan te weten hoe ze veilig om kan gaan met internet, maar zette een behoorlijk aantal mensen toch persoonlijke gegevens online.
De onderzoekers stellen verder dat jongeren vaak nalaten informatie op internet kritisch te beoordelen. Ze zijn zich er onvoldoende van bewust dat gegevens op het web niet altijd even betrouwbaar zijn. De jongeren vinden het vooral belangrijk snel antwoord te vinden op een vraag.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ouders denken dat ze hun kinderen opvoeden in het omgaan met internet, terwijl het kroost dat zelf niet zo ervaart. Van de vaders en moeders zegt 71 procent dat hij zijn kinderen leert omgaan met het web, maar 53 procent van de jongeren ziet de ouders niet als leermeester.
Het onderzoeksbureau hield de enquête onder ruim 500 personen. De helft van hen waren kinderen tussen de 10 en de 14 jaar, de andere helft ouders. Ook gaf het centrum speciale medialessen op scholen, waarbij leerlingen met behulp van internet het antwoord moesten vinden op vragen.
Mediawijzer.net werd in 2008 opgericht door het ministerie voor Jeugd en Gezin en dat van Onderwijs. Doel is burgers en organisaties leren verstandig om te gaan met media.