Flinke omzetplus AkzoNobel
AMSTERDAM – Verf- en chemiebedrijf AkzoNobel heeft in het tweede kwartaal de omzet flink zien stijgen. Dat maakte de onderneming vrijdagmorgen bekend. AkzoNobel geeft aan voorzichtig optimistisch te zijn voor de rest van 2010, ondanks de onzekere economische omstandigheden.
De omzet van de verfgigant steeg in de verslagperiode met 13 procent tot 3,9 miljard euro. Analisten rekenden vooraf op een omzetcijfer van circa 3,7 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 273 miljoen euro.
De winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie van goodwill (ebitda) bedroeg 614 miljoen euro, waar de markt rekende op 536 miljoen euro. De ebitda-doelstelling voor eind 2011, waarbij het concern mikte op een marge van 14 procent, is inmiddels al behaald. Akzo zette in het afgelopen kwartaal een marge neer van 15,7 procent.
Bestuursvoorzitter Hans Wijers gaf aan dat AkzoNobel profiteert van het herstel en voortdurende herstructureringen. Het was volgens hem duidelijk een goed kwartaal. Akzo komt sterker uit de economische crisis, zo stelde hij. Wel blijven de volwassen markten een uitdaging vormen.
AkzoNobel zette onlangs een flinke groeidoelstelling voor China neer. De onderneming wil daar in 2015 de omzet verdubbelen, tot 3 miljard dollar (circa 2,3 miljard euro).
Als het aan AkzoNobel ligt, kleurt Nederland volgend jaar licht, vriendelijk geel. Die kleur bestempelde de verfgigant bij de presentatie van de cijfers tot kleur van het jaar 2011.
Volgens colordesignmanager Per Nimér van AkzoNobel biedt de nieuwe kleur tegenwicht aan de wereldwijde opwarming van de aarde. „Het is een optimistische kleur”, lichtte hij de keuze toe. Vorig jaar wees AkzoNobel blauw aan als kleur van 2010.
Naast Akzo maakten vanmorgen nog een aantal bedrijven hun cijfers bekend. De Accell Group, marktleider in Europa op de fietsenmarkt, heeft de wind mee. Het bedrijf meldde een stijging van de omzet in de eerste helft van dit jaar van 3 procent naar 342 miljoen euro. Dat ging gepaard met een stijging van de nettowinst met 9 procent tot 24,1 miljoen.
Uitzendorganisatie USG People heeft in het tweede kwartaal voor het eerst in ruim anderhalf jaar tijd de omzet zien groeien. De opbrengsten stegen in alle landen waar het bedrijf actief is, met uitzondering van thuisland Nederland.