Brussel wil helft minder verkeersdoden in 2020
BRUSSEL (ANP) – Het aantal verkeersdoden in de Europese Unie moet de komende tien jaar halveren, zo heeft de Europese Commissie dinsdag als doel gepresenteerd. Auto’s en wegen moeten daarom veiliger worden en er zijn meer politiecontroles nodig.
„Elke dag sterven honderd mensen in het verkeer in Europa”, zei EU-commissaris Siim Kallas (Verkeer). „We hebben veel vooruitgang geboekt sinds 2001. Maar het aantal doden en gewonden op onze wegen is nog steeds onacceptabel. We kijken daarom naar de types auto’s, waar ze rijden en hoe ze rijden.”
Nederland en andere EU-landen besloten in 2001 al om het aantal verkeersdoden te halveren in de periode tot 2010. Voor de EU-landen tezamen lijkt dat niet te gaan lukken. De daling voor de EU komt waarschijnlijk uit op bijna 40 procent in plaats van de gehoopte 50 procent. Voor Nederland is de daling tot en met 2009 inmiddels 35 procent, maar hier was het verkeer al relatief veilig vergeleken met andere EU-landen.
Om het aantal verkeersdoden verder te beperken, presenteerde de EU-commissaris dinsdag het veiligheidsplan 2011-2020. In het plan staan zeven strategieën voor allerlei verkeersdeelnemers. Het idee is onder meer dat elektronische stabiliteitscontrole (ESC) verplicht wordt in zowel auto’s, bussen als vrachtwagens, om het gevaar van slippen of kantelen te beperken. In alle auto’s moet ook een alarm afgaan als geen gordel wordt omgedaan.
Motorrijders ontkomen niet aan de veiligheidsplannen. Brussel wil een studie of het mogelijk is een airbag te monteren op motoren. Eventueel kan de airbag ook in de kleding worden gemonteerd van de motorrijder, denkt de EU-commissaris. Plan is tegelijk om de koplampen van motoren vanzelf aan te laten floepen.
De Europese Commissie wil ook de EU-wijde campagnes voor veiliger verkeer, bijvoorbeeld over dronken rijden. De Europese Commissie overweegt een wetsvoorstel voor verplichte alcoholtestapparaten voor beroepschauffeurs zoals bestuurders van schoolbussen.
Brussel wil tegelijk dat de EU-landen echt werk maken van de boetes voor buitenlandse chauffeurs. Nu krijgen bijvoorbeeld Duitse automobilisten in Frankrijk of België zelden een bekeuring thuisgestuurd als een camera hen heeft geflitst voor te hard rijden of het rijden door een rood licht. De Duitse overheid weigert namelijk de naam en het adres van de automobilist af te staan. Dat is ook de praktijk in veel andere EU-landen, behalve in Nederland.