Consument ziet toekomst zonniger in
DEN HAAG – Consumenten zien het weer wat rooskleuriger in. De stemming onder hen is in juli verbeterd, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdagmorgen. De koopbereidheid van burgers bleef echter onverminderd laag.
De stijging volgt op enkele maanden waarin het vertrouwen geleidelijk verslechterde.
Consumenten dachten in juli minder negatief over de economische situatie, maar hun koopbereidheid was onverminderd laag.
Consumenten waren wat pessimistischer over hun eigen financiële situatie dan in juni. Daarentegen vonden zij de tijd iets gunstiger voor het doen van grote aankopen.
Volgens het CBS verbeterde de indicator van het consumentenvertouwen van -18 in juni naar -14 in juli.
Vanmorgen bleek verder dat huishoudens in de maand mei 1,2 procent meer hebben uitgegeven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand vorig jaar. De groei van de consumptie was daarmee groter dan in april, toen er 0,4 procent meer werd besteed, aldus het CBS.
Volgens het statistisch bureau is de toename voor een belangrijk deel toe te schrijven aan het koele weer in mei.
„Daardoor werd veel meer gas verbruikt dan in mei 2009.” Aan goederen werd in mei 2,9 procent meer uitgegeven. De bestedingen aan diensten namen juist af, met 0,2 procent.
Aan voedings- en genotsmiddelen werd in mei bijna 4 procent meer uitgegeven. Bij duurzame goederen was de stijging op jaarbasis 1 procent.
Ook werden nog meer personenauto’s verkocht, maar de stijging vlakte wel af ten opzichte van eerdere maanden.
Aan huishoudelijke artikelen werd ook meer gespendeerd, aan schoenen en kleding juist minder.