Kritiek op lichter maken Facebookfoto’s
NEW DELHI (ANP/AFP) – Een applicatie op het onlinevriendennetwerk Facebook, waarbij gebruikers digitaal de huid op hun profielfoto’s lichter kunnen maken en donkere vlekken kunnen wegwerken, heeft in India tot veel kritiek geleid. De applicatie met de titel ”Transfrom Your Face On Facebook” is onderdeel van een campagne van Vaseline om reclame te maken voor producten voor mannen die de huid lichter zouden moeten maken.
De obsessie met huidskleur speelt in de Indiase samenleving een grote rol: een lichtere huid wordt onder meer geassocieerd met de hoogste kaste, de Brahmanen. „Het bericht dat zij overbrengen is: als je een lichte huid hebt, zul je een goede baan krijgen, een promotie en een mooie en trouwe vrouw”, verklaarde Radhakrishnan Nair, redacteur van een Indiaans mannenmagazine en criticus van de reclames.
De markt voor crèmes die de huid lichter maken, is in India volgens de internationale marktonderzoeksgroep Nielsen per jaar 500 miljoen dollar (ruim 388 miljoen euro) waard. De verkoop van dit soort mannenproducten steeg vorig jaar met 25 procent. Voor vrouwenproducten was dit 17 procent.
Naast de crèmes brengen ook speciale bleekmiddeltjes voor het gezicht en chemische peelings in India veel op.