„Alle kinderen moeten muziek maken”
Het Fonds voor Cultuurparticipatie (FCP) wil een beweging in gang zetten die er op termijn voor zorgt dat álle kinderen in Nederland muziek gaan maken, binnenschools, buitenschools of in de vrije tijd.
Dat blijkt uit het hoofdartikel ”Muziek maken doet iets met je” in het gratis Bulletin Cultuur & School van deze maand.
Het fonds werkt, om dat doel te bereiken, samen met de partnerorganisaties Kunstfactor en Muziekcentrum Nederland. Gezamenlijk hebben de drie instanties daarom het plan ”Muziek Telt!” ontwikkeld, waardoor ieder kind de kans moet krijgen om via school muziek te maken.
Daartoe is een aantal ‘instrumenten’ bedacht, waaronder de regeling ”Er zit muziek in ieder kind” (bedoeld voor grootschalige, meerjarige projecten van culturele instellingen en scholen), het manifest ”Iedereen aan de Muziek” (dat bepleit dat elk kind de kans krijgt om muziek te ontdekken) en de zangcampagne ”Alle kinderen zingen” (alle kinderen van groep 1 tot en met 5 krijgen iedere dag in de klas de mogelijkheid om te zingen).
Tynke Hiemstra, secretaris bij het FCP, is verantwoordelijk voor het programma ”Er zit muziek in ieder kind”. Ze legt uit waarom muziek zo belangrijk is: „Muziek is de meest toegankelijke vorm van cultuurparticipatie. Iedereen houdt wel van een vorm van muziek. Het doorkruist alle talen en culturen en opent deuren die anders gesloten zouden blijven.”
Volgens het artikel in het Bulletin Cultuur & School is al deze aandacht voor muziek niet helemaal nieuw. Het Ruhrgebied (Nordrhein-Westfalen) liep voorop met het spraakmakende project ”Jedem Kind ein Instrument”, waarbij muziekscholen de kinderen in hun school opzoeken. Het concept zorgde ervoor dat er dit schooljaar 27.700 leerlingen van groep 1 een instrument gaan bespelen, dat er 42 gemeenten aan deelnemen, 56 muziekscholen en 522 basisscholen, voor een budget van 55 miljoen euro.
In de loop der jaren volgden velen in binnen- en buitenland het voorbeeld uit het Ruhrgebied. In Rotterdam heeft de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam (SKVR) op verzoek van de gemeente het project ”Ieder kind een instrument” (IKEI) ontwikkeld, om kinderen in de brede school de kans te geven sociale competenties te vergroten en hun talenten te ontplooien.
Meer informatie: www.cultuurplein.nl/bulletin