Schiphol krijgt bijzonder bezoek
SCHIPHOL – De A380 zet koers richting Schiphol. Donderdag landt de luchtreus voor het eerst in Nederland. „Stoelriemen vast.”
Het grootste passagierstoestel ter wereld zet donderdagochtend rond 10.00 uur zijn wielen aan de grond op de luchthaven Schiphol. In de loop van de middag vertrekt het toestel weer, richting de luchtvaartbeurs Farnborough in Engeland.
De komst is bijzonder. Niet eerder deed de enorme Airbus Nederland aan. Doel van het bezoek is afhandelingsbedrijven op de luchthaven een keertje te laten oefenen met de A380, legt Mirjam Snoerwang van Schiphol uit.
Op welke baan het Airbustesttoestel donderdag landt, is nog niet bekend. „We proberen ’m op de Polderbaan te zetten.” Een besluit, afhankelijk van het weer, valt donderdagmorgen vroeg. „We publiceren de baankeus op schiphol.nl.”
De A380 koos eind april 2005 voor het eerst –onder de werknaam A3XX– het luchtruim. De bemanning was voor deze testvlucht uitgerust met parachutes, voor het geval het mis mocht gaan. De vlucht verliep echter zonder problemen.
Ruim 2,5 jaar later voerde Singapore Airlines zijn eerste officiële lijnvlucht uit van Singapore naar Sydney. Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en Zürich krijgen sindsdien regelmatig bezoek van de A380.
Alles is groot aan deze volledig dubbeldeks uitgevoerde widebody: lengte 73 meter, spanwijdte 79,8 meter, hoogte 24,1 meter. Het vleugeloppervlakte bedraagt 845 vierkante meter. De maximaal 310.000 liter kerosine stelt de gezagvoerder in staat om 15.000 kilometer in één keer af te leggen.
Het aantal passagiers varieert van 853 in één klasse tot 555 in drie klassen. Om al die reizigers te vervoeren, beschikt de Airbus over vier Rolls-Royce- of Engine Alliancemotoren. Hiermee kan de zware jongen (leeg: 275 ton, vol: maximaal 560 ton) een kruissnelheid van meer dan 1000 kilometer per uur bereiken.
Schiphol ontvangt vaker vliegtuigen in de maat XXL. Ruim 2,5 jaar geleden landde de Antonov An-225 onder de rook van Amsterdam. De Rus –geschikt voor pakjes, niet voor passagiers– is nog één maatje groter: de spanwijdte is 10 meter groter, de lengte 11 meter langer.
Schiphol kan dergelijke grote kisten zonder problemen ontvangen, verklaart Snoerwang. Bij de aanleg van de Polderbaan, breedte 80 meter, is rekening gehouden met vliegtuigen van deze omvang. Op de E-pier zijn drie opstelplaatsen geschikt voor het toestel.
Mocht Schiphol regelmatig deze superjumbo’s op bezoek krijgen, dan zijn aanpassingen aan de gates noodzakelijk om de passagiersstromen in goede banen te leiden. Daar ziet het vooralsnog echter niet naar uit. Alleen Malaysian Airlines heeft wel eens overwogen de A380 in te zetten op Schiphol.
KLM heeft geen interesse in het vlaggenschip van Airbus. Tikje te groot voor onze routes, zegt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij steevast. KLM kiest hiervoor liever de Boeing 777-300ER.
Air France, de andere poot van de holding Air France-KLM, zet de A380 wel in. De Fransen willen uiteindelijk twaalf toestellen aanschaffen, vooral voor de route Parijs-New York. Ook Lufthansa en British Airways maken gebruik van dit type. Airbus heeft op dit moment 234 bestellingen ontvangen. Grootste klant is Emirates, dat liefst negentig stuks wil inzetten.
Ook het grootste toestel aller tijden kan nóg groter. De Europese vliegtuigbouwer ziet mogelijkheden voor een verlengde versie, de A380-900 met honderd stoelen extra.
Plannen liggen echter in de ijskast, door vertragingen in de productie van de ‘normale’ versie. De A380-plus lijkt daarmee voorlopig van de baan.