Consument koopt vleesvervangers in toenemende mate
De Nederlandse consument lijkt steeds minder geïnteresseerd in vlees en kiest veel vaker voor vleesvervangers. Volgens onderzoeksbureau Aurelia is de markt voor vervangende producten het afgelopen kwartaal met 40 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Over dit jaar zal de omzet in de markt voor vlees- en vleeswarenvervangers ongeveer 50 miljoen euro belopen, zo verwacht het bureau. Opvallend lijkt dat de consument ook geruime tijd na de mond- en klauwzeercrisis vaak voor een alternatief kiest.
De supermarkten spelen in steeds ruimere mate in op de vraag van de consument. Na Albert Heijn hebben nu ook veel andere ketens de vleesvervangers in het schap liggen. Meestal direct naast het vlees, om het voor „vegetariërs en parttime vleesverlaters” zo gemakkelijk mogelijk te maken. Het onderzoeksbureau verwacht dat komend jaar eenderde van de bevolking wel eens een vleesvervanger zal proberen.
Soja en tarwe zijn de meest gebruikte grondstoffen voor de producten, evenals bijvoorbeeld champignons en erwten. Steeds vaker worden er ook eiwitten voor gebruikt die ontstaan uit de kweek van schimmels.