Christelijke scholen krijgen half miljoen
EDE – Het ministerie van Onderwijs heeft de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) en zeven christelijke middelbare scholen een half miljoen subsidie verstrekt voor een kwaliteitsimpuls voor de inhoud van de lesstof, gekoppeld aan de identiteit van de school.
Dat maakten de scholen gisteren bekend.
Deelnemende reformatorische scholen zijn onder meer de Pieter Zandt en het Calvijn College. Het Ichthus College (Veenendaal) is samen met de CHE de initiatiefnemer. Daarnaast doen diverse gereformeerde scholengemeenschappen en de evangelische school De Passie mee.
Volgens projectleider Van Swetselaar van de CHE moet het nieuwe project aansluitend op het al bestaande lesmateriaal. „Dat is vaak individueel ontwikkeld, erg divers en soms niet af.”
Van Swetselaar wil bestaande modules bovendien verbinden met het gedachtegoed van de christelijke filosofie. „Op het Ichthus College is er al een module rondom het thema ”romantiek” ontwikkeld, het reformatorische onderwijs kent al ”toerusting en vorming”. Prima voorbeelden die we verder kunnen uitwerken en verspreiden. Juist de gezamenlijkheid leidt tot een kwaliteitsimpuls.”
Docenten wordt tijdens de projectperiode geleerd om hun vakkennis en vaardigheden vorm te geven vanuit de identiteit van de school. In het bijzonder wordt er aandacht besteed aan christelijke wetenschapsfilosofie, zodat docenten de inhoud van hun vak ook wetenschappelijk kunnen plaatsen.
Volgens de scholen is dat nodig omdat de huidige generatie docenten vooral scholing heeft gehad op het terrein van didactische vaardigheden als coaching, activerende didactiek en adaptief onderwijs.
„Dit was ook nodig gezien de veranderingen in de (jongeren)- cultuur. De vakinhoudelijke expertise verschoof echter wat naar de achtergrond”, aldus de scholen gisteren.
Gisteren werd ook bekend dat de CHE in september start met een post-hbo-opleiding ouderenpastoraat. De opleiding zal bestaan uit zes bijeenkomsten. „Deelnemers kunnen thema’s, cases en eigen bevindingen inbrengen om onder begeleiding van de docenten met elkaar te groeien in kennis en vaardigheden, aansluitend bij hun leervraag en praktijksituatie”, aldus de CHE.