Job Koppejan: Onverwacht succesvol
Volgens mij kun je als boekenliefhebber het beste je boeken kopen in de zomerperiode. Want veel uitgevers komen rond deze tijd van het jaar met acties om de boekverkoop te stimuleren. Veel mensen hebben in de zomervakantie eindelijk de tijd om lekker lang te gaan lezen. Vooral met romans vinden diverse acties plaats. Bijvoorbeeld twee boeken voor de prijs van één of tijdelijke prijsverlagingen. Sommige uitgevers gebruiken deze tijd om hun voorraden te schonen en willen hun boeken verkopen tegen dumpprijzen. Als je als boekhandelaar op alle acties zou moeten ingaan dan zou je ruimte tekortkomen. Sowieso kunnen we wel wat meer ruimte gebruiken.
Als je alleen al kijkt naar wat er jaarlijks op de christelijke markt verschijnt, is het bijna onmogelijk om ieder verschenen boek aandacht te geven in je winkel. Als boekhandel willen we zo actueel en compleet mogelijk zijn, maar onze ruimte is beperkt. Dit heeft als gevolg dat we steeds kritischer worden naar wat we op de planken zetten en hoelang we een titel voorradig houden. Wat ook meespeelt, is dat de levensduur van een boek steeds korter wordt. Hoe dat komt weet ik niet precies, maar een van de oorzaken zal het overweldigende aanbod van nieuwe titels zijn. Als een boek in de eerste drie maanden niet wordt opgepikt door de consument, wordt het heel lastig om nog ‘gezien’ te worden. Soms zijn de verkoopverwachtingen van een boek hooggespannen, maar blijkt het toch geen succes te worden. Uitzonderingen daargelaten. Een mooi voorbeeld daarvan is het boek van Ben Hobrink ”Moderne wetenschap in de Bijbel”. Onze eerste bestelling bestond uit drie exemplaren. Na drie maanden hadden we er nog maar vijftien exemplaren van verkocht. Maar op de één of andere manier is het boek toen goed opgepakt en inmiddels hebben we al enkele honderden exemplaren verkocht. Dit vind ik zelf een van de leuke en verrassende dingen aan het boekenvak. Een titel waar je het vooraf niet van verwacht blijkt toch een enorm succes te zijn.