Koraalbewerkingen met passie
Marco den Toom speelt op zijn nieuwste orgel-cd uitsluitend Nederlandse koraalbewerkingen. Dat is mooi, hoewel de Nederlandse koraalkunst grotere dingen heeft voortgebracht dan nu op deze cd staan.
Op het orgel van de lutherse kerk te Den Haag speelt hij vijftien werken van André van Vliet, Pieter Stolk, John Propitius, Willem H. Boog, Dick Sanderman, Klaas J. Mulder, Piet van Egmond, Harry Hamer en enkele eigen bewerkingen. Een gezond repertoire met een romantische inslag, uit het ons-kent-onssfeertje. Wat zou er mis aan zijn? Het betreft overigens een compilatie van werken die verschenen (of nog gaan verschijnen) bij muziekuitgeverij Con Passione, waarvan Den Toom zelf de producent is. Hij erkent keurig dat deze cd geen meerwaarde biedt boven wat reeds voorhanden is.
Den Toom toont zich een onbevangen en vreugdevol verklanker van deze bijeengesprokkelde koraalbewerkingen. Door de bank genomen is hij zeer bedreven in het neerzetten van dit repertoire. Den Toom speelt met veel schwung en inlevingsvermogen, registreert met smaak, bouwt trefzekere spanningsbogen op, kruidt het hier en daar duchtig met forse grepen in de toetsen, maar kan ook terugkeren tot een poëtisch en lieflijk gefluister, en zeker dat laatste gaat op dit orgel buitengewoon goed.
De mindere momenten op deze cd zijn, vreemd genoeg, Den Tooms eigen bewerkingen. Ook de nagespeelde improvisaties van Mulder blijven onder het gemiddelde. Dit is gewoon Mulder niet; van geen kant. De mooiste momenten zijn Psalm 87 van Stolk, een overrompelend mooi werk dat als compositie grootse vormen aanneemt, en Psalm 119 van Sanderman. Den Toom weet exact hoe je zoiets tot klinken brengt.
Marco den Toom, evang.-luth. kerk Den Haag; Cum Laude Classics (CLC-71028); € 14,90.
Marco den Toom, Den Haag
Marco den Toom, Den Haag
Marco den Toom, Den Haag
Marco den Toom, Den Haag