Onderwijs & opvoeding

Spreekbuis en praatpaal voor ouders

Een eigen spreekbuis, een eigen geluid. Organisaties uit de gereformeerde gezindte treffen voorbereidingen voor de oprichting van een reformatorische oudervereniging. „In de discussies over de vrijheid van onderwijs moet de stem van onze ouders gehoord worden.”

L. Vogelaar
15 June 2010 07:29Gewijzigd op 14 November 2020 10:54
Onderwijsorganisaties werken aan de oprichting van een reformatorische oudervereniging.  Foto Dirk Hol
Onderwijsorganisaties werken aan de oprichting van een reformatorische oudervereniging. Foto Dirk Hol

De reformatorische scholenbond VGS is een van de negentien landelijke onderwijsorganisaties die in 2007 in een manifest uitspraken dat de betrokkenheid van ouders bij de scholen moet worden versterkt omdat „vorming en opvoeding een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en onderwijspersoneel is.” Eind 2005 hadden ze daarvoor met toenmalig onderwijsminister Van der Hoeven al een intentieverklaring ondertekend.

„Vervolgens stonden we voor de vraag hoe we die betrokkenheid in de praktijk gestalte kunnen geven”, zegt VGS-medewerker drs. G. P. Vonk. „In 2008 hebben we een seminar rond het thema ”ouders en de school” georganiseerd.

Vanouds worden schoolbesturen door ouders bemand en daarom was lange tijd het uitgangspunt dat de ouders zo voldoende aan bod kwamen. Die tijd is voorbij. De overheid wil de stem van de ouders rechtstreeks horen; niet via besturenorganisaties. In reformatorische kring hebben we organisaties voor schoolbesturen en leraren, maar de ouders hebben geen eigen orgaan dat hun belangen behartigt. In de bestaande ouderorganisaties hebben we niet of nauwelijks invloed en we herkennen ons niet altijd in hun reacties op het overheidsbeleid. Daarom gingen de gedachten al gauw uit naar een reformatorische oudervereniging. Ook de directies van de middelbare scholen hebben daar wel eens op aangedrongen.”

Die vereniging kan ook een vraagbaak voor ouders zijn. „Het bestuur zal uit vrijwilligers bestaan, maar daarnaast denken we aan een medewerker die in deeltijd bereikbaar is. Vragen zullen worden beantwoord met behulp van de expertise van de ondersteunende organisaties en in andere gevallen fungeert de vereniging alleen als loket en verwijst ze ouders door.

We zijn met het ministerie van Onderwijs in gesprek over erkenning en eventuele subsidie voor de vereniging.”

Vonk en zijn VGS-collega P. W. Moens hebben de oprichting voorbereid. Dat ging niet zonder slag of stoot. „De aanloop kostte veel tijd. ’k Heb wel acht versies van het plan in mijn computer staan: aan de hand van gesprekken met andere mogelijke partners is het voorstel steeds weer aangepast.”

Meerdere organisaties steunen het initiatief inmiddels. Naast de VGS neemt ook zusterorganisatie VBSO eraan deel. Driestar Educatief wil de vereniging ondersteunen met expertise op het gebied van de onderwijsinhoud en van zorgvragen.

De RMU haakte aan omdat dit de organisatie is die medezeggenschapsraden informeert en ondersteunt. Omdat de helft van de MR uit ouders bestaat, is de doorverwijsfunctie naar de RMU van belang.

Helpende Handen, de oudervereniging voor gehandicaptenzorg, doet mee omdat ze reeds individuele en collectieve onderwijsvragen van ouders behandelt. „Het is beter versnippering te voorkomen en krachten te bundelen. Door de inbreng van specifieke expertise ondersteunt Helpende Handen dit initiatief.” Er zullen vragen over leer- en gedragsproblemen komen, en de vereniging zal dan al gauw doorverwijzen naar de loketten voor passend onderwijs die onder de naam Repose inmiddels zijn ingericht voor het reformatorisch onderwijs.

Met al deze plannenmakerij is er nog geen vereniging, maar die moet er kort na de zomervakantie komen. De deelnemende organisaties vormen een raad van advies en zullen ook leden voordragen voor het voorlopig bestuur. Vervolgens begint de ledenwerving: „Mensen worden tegenwoordig niet zo snel meer ergens lid van, maar het ledenaantal bepaalt mede de invloed van de vereniging tijdens overleg met de overheid”, zegt Vonk. De ledenvergadering kiest uiteindelijk het definitieve bestuur.

De nieuwe vereniging moet steun bieden aan de oudergeleding in de medezeggenschapsraden die nu op alle scholen zijn ingesteld. „Meer dan sommige andere organisaties gaan we uit van het harmoniemodel: de MR staat niet heel kritisch naar het bestuursbeleid te kijken, maar helpt constructief mee om de school te versterken.”

Heet hangijzer in politiek en samenleving wordt de komende tijd de aantasting van de vrijheid van onderwijs door de plannen van niet-christelijke partijen om het toelatingsbeleid van bijzondere scholen beperkingen op te leggen. „In dergelijke discussies is de stem van de ouders heel belangrijk”, zegt de VGS-medewerker. „Het zijn maar niet alleen besturen die voor hun eigen belangen vechten, nee, het gaat ook om ouders die zich zorgen maken over de identiteit van de school van hun kinderen. De reformatorische oudervereniging zal zich richting de overheid heel actief moeten opstellen: vertellen waar we voor staan en waarom we ons grote zorgen maken.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer