Vrachttreinen beter over Europees spoor
ROTTERDAM (ANP) – Goederentreinen kunnen in de toekomst efficiënter gebruik maken van het Europese spoorwegnet. Zo komt er in 2015 op dat net één beveiligingssysteem: de Europese standaard ERTMS. Dat is een van de afspraken die negen Europese transportministers hebben gemaakt op de Spoorgoederenconferentie, die maandag in de Cruise Terminal in Rotterdam werd gehouden. De bijeenkomst was een initiatief van demissionair minister Camiel Eurlings (Verkeer).
Italië, Zwitserland, Duitsland en Nederland hebben verder afspraken gemaakt over mogelijkheden om, als dat economisch verantwoord is, treinen van 750 meter te laten rijden op deze corridor. Deze landen gaan ook nauw samenwerken om te komen tot een stimuleringsregeling voor stillere remblokken op de treinen.
Het rijden met langere treinen is volgens de kenners de meest kostenefficiënte manier om de capaciteit op het spoor uit te breiden. Hierbij geldt dat langere treinen alleen mogelijk zijn als de infrastructuur van de hele corridor dat mogelijk maakt. Eén ‘bottleneck’ is bepalend voor de gehele corridor. De ministers zijn overeengekomen zich hard te gaan maken voor aanpassingen. Door bijvoorbeeld te gaan werken met ERTMS krijgen de vrachttreinen niet steeds te maken met meerdere nationale beveiligingssystemen.
Voor groei van het spoorgoederenvervoer is het nodig zijn om in internationaal verband afspraken te maken over het stiller maken van deze transporttak. „Als we willen dat het spoorvervoer blijft groeien, dan moeten we ook zorgen dat daar maatschappelijke steun voor is”, analyseert Eurlings. Het uitbreiden van de mogelijkheden van goederenvervoer via het spoor is volgens hem zeer wenselijk. „Elke extra goederentrein op het spoor scheelt zo’n veertig vrachtwagens op de weg.”