Binnenland

Pastor Ben Kok maakt film over gevaar van islam

AMERSFOORT – Een moslim die zijn eigen bronnen niet kent, hoede zich voor Ben Kok, joods-christelijk pastor te Amersfoort. Voor zijn camera maakt hij gehakt van iedereen die de islam als vredelievend wil voorstellen.

Jacob Hoekman
10 June 2010 09:53Gewijzigd op 14 November 2020 10:51

Elk jaar opnieuw bezondigen ze zich eraan, de Joden. Ze vermoorden op hun hoogtijdagen enkele niet-Joden en verwerken hun bloed bij de bereiding van matses, ongezuurde Joodse platte broden.

Althans, dat beweert de omstreden dr. Salah Soltan, gevierd in sommige islamitische kringen, luidkeels op het Palestijnse tv-station Al-Aqsa. Het is dan maart. Nog geen twee maanden later is hij in Amsterdam. Ben Kok, bekend om zijn onbuigzame houding ten opzichte van de islam en zijn visie op het Jodendom waarmee hij zich isoleerde van de meeste kerken, grijpt dan zijn kans. Hij overhandigt Soltan een pakje matses, dat vergezeld van enkele kritische vragen opeens een vreselijk wapen blijkt. Soltan, met een grote eeltplek op zijn voorhoofd van het vele bidden, voelt zich zichtbaar ongemakkelijk met het cadeau. Nee, dat van die matses gebeurde tweehonderd jaar geleden, verzekert hij. Waarna een van de organisatoren hem in bescherming neemt en het gesprek afkapt.

Het is een van de onthullendste stukjes in ”Islam en waarheid”, zoals Kok zijn anti-islamfilm heeft genoemd. De documentaire, die bijna een uur duurt, verschijnt eind deze week en is verkrijgbaar voor iedereen die een gift overmaakt naar zijn organisatie Tora Yeshua.

Het zijn niet de minste figuren die in de film figureren. Islamcritica Ayaan Hirsi Ali, rechtsgeleerde Afshin Ellian, arabist Hans Jansen, SGP’er Van der Staaij, imam Fawaz Jneid: stuk voor stuk mensen die de achterliggende jaren enige beroemdheid dan wel beruchtheid hebben verworven in het turbulente islamdebat.

Toch geeft de film daarmee geen volledig beeld van de discussie in Nederland. Meer genuanceerde politici en islamologen, toch de meerderheid, ontbreken volledig. Terecht, zegt Kok in een gesprek na een voorvertoning. „Mensen die à la Cohen over de islam praten zijn zó aanwijsbaar fout dat we geen zin hebben hen aan het woord te laten. Ze wilden bovendien ook niet. Ik word misselijk van de onwaarheden die zij propageren. De islam wil de wereld winnen voor Allah. Moslims willen domineren, overal waar ze wonen. De sharia komt er direct achteraan. En wij accepteren dat. Want ja, multiculti, hè?”

Kok gaat rechtop zitten. „Politici hebben ons land verkwanseld aan de islam. Degenen die niet protesteerden, zijn voor mij pure landverraders. Wilders is de enige die het scherp ziet en zegt. En Van der Staaij ziet het ook, maar hij verwoordt zijn punt meer vanuit de liefde.”

De Amersfoortse pastor trok er gisteren zijn consequenties uit. „Ik heb met mijn vrouw een coalitie gesloten. Eén stem gaven we aan de PVV, de andere ging naar de SGP.”

Koks film, gemaakt met hulp van een producer, steekt in met de vraag of alle mensen volgens de Koran gelijkwaardig zijn. Nonsens, zegt de pastor met onder meer een beroep op soera 98. Daar worden de „Lieden van de Schrift” –christenen en Joden– en de veelgodenaanbidders aangeduid als „de slechtste schepselen.”

Kok duwt die soera in de film onder de neus van iedere moslim die maar voor zijn camera wil komen. Een goed antwoord heeft eigenlijk niet een van hen. Het verst komt nog de geleerde imam Fawaz van de Haagse as-Soennahmoskee. Hij plaatst sommige geweldsteksten uit de Koran in hun context en benadrukt dat ze geen oproep vormen voor moslims vandaag.

Maar ook daarvan is arabist Hans Jansen, die zo’n beetje iedere uitlating van moslims in de film van kritiek mag voorzien, niet onder de indruk. „Waar het om gaat, is hoe die verzen gebruikt worden. In theehuizen worden die teksten gebruikt in vijandige zin.”

Goedwillende moslims bestaan in uw film niet. U lijkt ze allemaal over één kam te scheren, alsof de islam een massief blok is.

„De Joodse schrijver Elie Wiesel zei: Het was de stilzwijgende meerderheid die ons in de oorlog de das omdeed. Waarom kunnen de fanatieke moslims hun gang gaan en slepen ze de rest mee? Omdat die rest niet tegen het cultuurtje ingaat. Ik ken ook de voorbeelden van die aardige islamitische buurman en die leuke moslimcollega. Maar hoeveel van hen spreken zich uit?”

U wilt ook moslims bereiken. Denkt u niet dat deze film hen juist tegen u in het harnas jaagt?

„Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Dat is helaas wat veel christenpolitici doen. Ze laten moslims in de waan dan Allah dezelfde god is als de God van de Bijbel. Ik walg daarvan; ik ga geen moslims doodknuffelen. Moslims die toch al twijfelen, zullen de film als een hart onder de riem ervaren. En met sommige anderen valt helaas toch niet te praten.”

Om het islamitische gevaar te benadrukken, gaat u in zee met mensen die óók niets van het christendom moeten hebben.

„Deze film gaat over de islam. Wie heeft de moed zijn stem te verheffen tegen het gevaar van de islam? Dat zijn niet de meeste christenen, die laf in een hoekje blijven zitten. Het zijn zij die gevlucht zijn voor de islam; een Ellian, een Hirsi Ali.”

tora-yeshua.nl voor meer informatie over de film.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer