Slimme vering spaart rug truckchauffeur
Vrachtwagens rijden miljoenen kilometers. Hun baasje achter het stuur dus ook, zittend welteverstaan. Dat de rug het daarbij soms flink te verduren krijgt, bewijst het relatief grote aantal truckers dat geregeld bij de fysiotherapeut aanklopt met klachten. Een actieve vering onder de cabine kan daar verandering in brengen.
Willem-Jan Evers promoveerde eind vorige maand aan de Technische Universiteit Eindhoven op dit onderwerp. Op basis van een bestaand concept van onderzoeksinstituut TNO ontwikkelde hij een actieve vering die volgens zijn berekening 16 tot 28 procent meer comfort kan opleveren. „Daarmee zou mijn vinding de belangrijkste zijn voor vrachtwagens na de invoering van de luchtgeveerde cabine.”
De electromechanical Low-Power Active Suspension (eLPAS) van TNO maakt gebruik van een op spanning gebrachte veer die aangrijpt op een variabele plek langs een hefboom, die op zijn beurt weer in verbinding staat met de cabine. Volgens Evers kan hiermee met een klein beetje energie altijd de juiste hoeveelheid veerkracht worden gerealiseerd. „Een hydraulisch systeem viel direct af in mijn onderzoek, omdat dit veel te veel energie kost. Dat maakt zo’n vinding direct onrendabel.”
Het bijzondere aan eLPAS is volgens Evers het feit dat het energieverbruik afhankelijk is van de veranderingen in de druk op het systeem zelf. Het is dus niet afhankelijk van de totale kracht die een beweging veroorzaakt. „Zogeheten actuators op de vier hoeken van de cabine meten de benodigde kracht op basis van de bewegingen van de cabine. Niet alleen de verticale bewegingen worden opgevangen, ook rolneiging en voor- en achterwaarts ‘knikken’ vangt het systeem op. Daarbij moet de chauffeur zo weinig mogelijk hinder ondervinden, zonder het rijgevoel te verliezen.”
Het complete systeem is ondertussen in één computermodel ingebouwd, in samenwerking met vrachtwagenbouwer DAF. Echte duurzaamheidstests zijn echter nog niet gedaan. Evers denkt ook niet dat eLPAS zomaar toegepast zal worden in vrachtwagens.
„Het zal stap voor stap gaan. TNO is nu bezig om een actieve rolstabilisatie op de markt te brengen. Het mooie is dat dit systeem op dezelfde leest is geschoeid. Dat biedt perspectief.” De onderzoeker verwacht geen drempels als het gaat om inpassing in de huidige manier van vrachtwagens bouwen. „Het huidige veersysteem kan zonder al te veel problemen plaatsmaken voor eLPAS. De grootste drempel is geld. De kosten om dit volledig door te voeren zullen hoog zijn, maar ik denk dat op termijn elke nieuwe truck met een dergelijk systeem zal zijn uitgerust.”
Volgens Evers zijn de huidige passieve veersystemen volledig uitontwikkeld. „Ze kosten weliswaar geen energie, maar leveren ook een beperkt comfort. Met een semiactieve vering op alle hoeken van de cabine die alleen energie kost als het echt nodig is, kunnen we opnieuw een stap maken waar de chauffeur belang bij heeft.”