Vioolduo’s van Béla Bartók
Dat zowel Béla Bartók als zijn vriend Zoltán Kodály iets had met de muzikale vorming van kinderen, vond zijn oorzaak in de ontdekking dat je het leren van kinderen stimuleert wanneer je de leerstof op hun eigen niveau aanbiedt.
Ook hingen veel pedagogen de theorie aan dat de ontwikkeling van het kind een verkorte herhaling is van de geschiedenis van de mensheid (de zogenaamde recapitulatietheorie).
Beiden, Bartók en Kodály, vonden dan ook in de volksmuziek van de Balkan het ideale materiaal om de smaak van de jeugd te ontwikkelen.
Kodály schreef een algemene muziekmethode voor kinderen, terwijl Bartók zich meer richtte op het instrumentaal onderwijs. Zo schreef de laatste naast zijn ”Mikrokosmos” voor piano een serie duo’s voor twee violen die bedoeld waren voor beginnende violisten.
De Hongaar Bartók (1881-1945) was vooral componist en het zal dan ook niemand verwonderen dat de 44 duo’s juweeltjes zijn van muzikale inventiviteit. Juist hun beknoptheid geeft ze hun charme.
Het duo Angela en Jennifer Chun maakt het allemaal nog een beetje mooier dan bedoeld. Bartók dacht aan beginners, en alle duo’s –op één na– kunnen gespeeld worden in de zogenaamde eerste positie. In deze uitvoering wordt herhaaldelijk hoger op de snaar gespeeld, soms ook nog met een flink vibrato, waardoor weliswaar een warmere klank ontstaat, maar waardoor tegelijk de frisheid van deze muziek wat minder wordt.
Verder geeft de partituur aan dat Bartók graag gebruiktmaakt van losse snaren. Ook dat vinden de beide dames kennelijk beneden hun stand. Jammer, want verder is er op deze uitvoering niets aan te merken.
Béla Bartók. 44 violin duos, Angela & Jennifer Chun; Harmonia Mundi (HMU 907501); € 21,99.
Angela & Jennifer Chun, viool
Angela & Jennifer Chun, viool
Angela & Jennifer Chun, viool