Eerste vaatje haring brengt 58.000 euro op
SCHEVENINGEN (ANP) – Het eerste vaatje Hollandse nieuwe heeft dinsdag op de Scheveningse visafslag 58.000 euro opgebracht. De haringen kwamen in het bezit van groothandel Makro. Die schenkt de haring aan restaurant De Franse Stap Culinair in Den Haag dat zich heeft gespecialiseerd in duurzame vis.
Dat heeft het Nederlands Visbureau (NvB) dinsdag gemeld. De opbrengst van het eerste vaatje, dat ongeveer 45 haringen bevat, gaat dit jaar naar de Stichting Kinderpostzegels. Vorig jaar ging het eerste vaatje haring voor 66.000 euro van de hand. Drie jaar geleden leverde het eerste vaatje een recordbedrag van 75.000 euro op.
Aan de veiling ging een keuring vooraf. Haring uit de aangeboden emmers werd gefileerd en door een speciaal proefpanel van drie haringdeskundigen gekeurd. Volgens kenners is de vis dit jaar niet zo supervet als vorig jaar.
De Hollandse nieuwe van het eerste vaatje wordt nog wel aangevoerd door Nederlandse schepen, maar de meeste Hollandse nieuwe komt uit Noorwegen. De symbolische veiling van het eerste vaatje vond voor de 65e keer plaats.
Met de opbrengst steunt de Stichting Kinderpostzegels projecten voor kinderen in Nederland en het buitenland. Die projecten zijn erop gericht kinderen iets te leren over gezonde voeding en het belang van voldoende beweging.