Interbrew verkoopt Carling aan bierconcern Coors
De Belgische bierbrouwer Interbrew verkoopt het Britse biermerk Carling voor 1,2 miljard pond sterling (4,3 miljard gulden) aan het Amerikaanse bierconcern Coors.
Interbrew moest Carling verkopen om van de Britse overheid toestemming te krijgen voor de overname van Bass Brewers, het moederconcern van Carling. De Belgische brouwer maakte de verkoop vanmorgen bekend. De onderneming liet daarbij weten dat ze een belangrijk deel van de activiteiten van Bass kan houden, zoals die in Schotland en Ierland. Interbrew krijgt zo een marktaandeel van ongeveer 16 procent. Carling is goed voor 18 procent.
Interbrew liet in een verklaring weten dat „de verkoop goed is voor de aandeelhouders, de directie, het personeel en de vakbonden.” De combinatie van grootte en merken is goed genoeg om verder te kunnen groeien in Groot-Brittannië, aldus de bierbrouwer.
Toen bekend werd dat de Britse autoriteiten Interbrew opdroegen Carling te verkopen om te voorkomen dat het een te groot marktaandeel in Groot-Brittannië zou krijgen, dook meteen een aantal namen op. Heineken werd genoemd, evenals Grolsch. Grolsch heeft met Carling een gezamenlijke onderneming in Groot-Brittannië. Het zou volgens geruchten samen met de Britse investeringsmaatschappijen Cinven en CVC een bod uitbrengen, omdat het te klein is om dat in zijn eentje te doen. Andere gegadigden voor Coors zouden het Amerikaanse Constellation Brands en Miller zijn.