Binnenland

„Houd Regge open voor de zomp”

Van onze correspondent

3 June 2010 14:01Gewijzigd op 14 November 2020 10:47
ENTER – Een zomp voer gisteren de scheepshelling op bij de opening van de historische werf in Enter. De Wierdense wethouder Broeze meldde bij de opening dat de gemeenten Wierden, Hellendoorn en Rijssen-Holten de Regge bevaarbaar willen houden voor de zomp
ENTER – Een zomp voer gisteren de scheepshelling op bij de opening van de historische werf in Enter. De Wierdense wethouder Broeze meldde bij de opening dat de gemeenten Wierden, Hellendoorn en Rijssen-Holten de Regge bevaarbaar willen houden voor de zomp

ENTER – De gemeenten Wierden, Hellendoorn en Rijssen-Holten willen de Regge bevaarbaar houden voor historische zompen.

Dat zei de Wierdense wethouder Broeze-van der Kolk gistermiddag bij de opening van de historische Enterse scheepswerf aan de Werfstraat. „De provincie beschouwt de Regge als het wilde hart van Twente en daar horen deze historische schepen zonder meer bij,” aldus de wethouder.

Rond 1800 was de Regge een drukbevaren waterweg en was de zomp vanwege zijn geringe diepgang het uitgelezen transportmiddel voor goederen en dieren. De bedoeling is om de historische vaarroute tussen Enter en Hellendoorn in ere te herstellen. De laatste zomp werd in 1885 in Enter gebouwd. De restanten daarvan zijn na veel omzwervingen in het Enterse historische museum Buisjan terechtgekomen en daar nu nog te zien.

Samen met de Overijsselse gedeputeerde P. Jansen blies Broeze woensdag op een scheepshoorn, waarna de Enterse zomp de werfhelling op voer en de werf officieel geopend werd verklaard.

Broeze gaf ook aan dat een plan van Waterschap Regge en Dinkel, om in de toekomst de stuwen uit de Regge te verwijderen en het riviertje zijn natuurlijke loop weer terug te geven, geen goed idee is.

Nadeel van het plan is dat de waterstand zo ver gaat dalen dat de Regge een groot deel van het jaar niet bevaarbaar is voor de platbodems uit Rijssen en Enter, aldus Broeze. „Maar wij willen met de zomp juist onder de A1 door naar het voormalige schipperscafé Binnengait en richting het noorden. Daar gaan de drie gemeenten zich sterk voor maken, want het moet mogelijk zijn om een aantal dammen te laten staan zodat de zompen kunnen blijven varen.”

De historische Enterse Waarf is een project dat door Regionale Stichting Enterse Zomp mogelijk is gemaakt. Een kwarteeuw geleden bouwde deze stichting al een replica van de laatste Enterse zomp, de ”Regt door zee”. Dit schip heeft al die jaren het botenhuis bij de Rijssense pelmolen Ter Horst als thuishaven gehad.

Op de Enterse scheepswerf wordt nu een tweede zomp gebouwd. Er is een expositieruimte waar de scheepvaartgeschiedenis zal worden uitgelegd. De Waarf gaat ook dienst doen als trouwlocatie.

De plannen voor de Enterse scheepswerf kwamen vorig 
jaar in een stroomversnelling door het beschikbaar komen van flinke bedragen uit de Europese pot. Om de werkgelegenheid te stimuleren stelde Europa geld beschikbaar om bouwactiviteiten op gang te houden tijdens de economische crisis. Voorwaarde om de subsidie veilig te stellen was wel dat de ruwbouw van de werf 1 juni vorig jaar gereed moest zijn. Dat is gelukt.

Gedeputeerde Jansen constateerde woensdag enigszins wrang dat de werf er eigenlijk door de economische crisis zo snel is gekomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer