Verbreden A50 kost minstens 177 miljoen
Verbreding van de snelweg A50 (Apeldoorn-’s-Hertogenbosch) tussen Arnhem en Ewijk kost tussen de 177 en 672 miljoen euro. Het ministerie van Verkeer wil volgend voorjaar een oplossing kiezen om een einde te maken aan de dagelijkse files.
Dat antwoordde minister De Boer van Verkeer woensdag op vragen van het CDA-kamerlid H. Bruls. Volgens De Boer is de inhoudelijke studie naar de verbreding van het snelweggedeelte eind dit jaar afgerond.
In de duurste variant wordt de snelweg tussen Arnhem en Ewijk helemaal vierbaans in beide richtingen. Dat betekent dat ook de Waalbrug bij Ewijk verbreed moet worden. De goedkoopste oplossing voorziet in wegverbreding van Arnhem tot aan Valburg. In dat geval blijft de brug in beide richtingen tweebaans.
Of de Waalbrug bij Ewijk breder moet worden, hangt onder meer af van de plannen die er zijn om de snelweg A73 (Nijmegen-Venlo) door te trekken naar de A15 (Nijmegen-Rotterdam). Die aansluiting is een langgekoesterde wens van de provincie Gelderland. De aansluiting is alleen mogelijk met een nieuwe Waaloeververbinding in het nieuwe snelweggedeelte. Dat zou de verkeersdruk op de A50, een tiental kilometers verderop, fors verminderen.
Het Rijk is bereid mee te betalen aan doortrekking van de A73. Wat dat gaat kosten, is volgens De Boer nog niet bekend. In 2000 beraamde het ministerie de rijksbijdrage op maximaal 226 miljoen euro.
De minister wil zich, zo blijkt uit de brief, niet mengen in de heftige discussie die in het gebied is losgebrand over de doortrekking van de A73. De gemeente Nijmegen krijgt namelijk negentig miljoen euro van het ministerie voor de aanleg van een nieuwe Waaloeververbinding. Die brug is noodzakelijk als het Rijk een bocht in de Waal bij Nijmegen gaat verleggen, waardoor de bestaande brug langdurig buiten gebruik zal zijn.
Nijmegen heeft nu, tot groot ongenoegen van de provincie Gelderland en tal van andere betrokkenen, besloten dit geld te gebruiken voor een stadsbrug en niet voor de oeververbinding in de A73. De doortrekking is daardoor op losse schroeven komen te staan, aangezien vier Waalbruggen over een afstand van nog geen twaalf kilometer onnodig en onbetaalbaar zijn.