Job Koppejan: Zingende klant in de boekhandel
Meestal is het op maandagmiddag niet zo druk in de winkel. Klanten hebben na het weekend weer genoeg thuis te doen of zijn aan het werk. Voor ons is maandagmiddag altijd een lekker middagje. Er is hier genoeg te doen.
Meestal ruimen we op maandagmiddag de winkel op, zetten we nieuwe titels op de website en maken we een digitale nieuwsbrief. De planken worden snel stoffig, dus daar gaat dan ook een stofdoekje overheen.
De klanten die wel komen, snuffelen vaak een poosje rond. Vanmiddag was er een klant op zoek naar een bepaald lied. Ze had het lied op een cd gevonden en wilde het graag beluisteren. Ik deed de cd in de cd-speler en de klant zette het geluid van haar koptelefoon hard aan. Daarna begon ze mee te wiegen en zelfs mee te zingen. Maar ze realiseerde zich niet dat het behoorlijk vals klonk. Een glimlach kwam op mijn gezicht; het was echt geen gehoor! Maar het was leuk om te merken dat de klant zo blij was dat ze het nummer dat ze zocht, had gevonden. Waarschijnlijk wordt de cd nu thuis plat gedraaid.
Soms denken klanten dat wij hier alles weten. Dan hebben ze via de Reformatorische Omroep of GrootNieuwsRadio een nummer gehoord en zijn ze vergeten welk nummer het ook al weer was. Ze komen dan met de vraag of wij het misschien weten of dat we dat kunnen uitzoeken. Gelukkig kom je via internet een heel eind. Sommige omroepen hebben zogeheten playlists en daar zijn alle gedraaide nummers op terug te vinden. En als we dan ook nog de cd in huis hebben met het juiste nummer, gaat de klant helemaal tevreden de deur uit. En daar doen we het voor!
„Uit dit boek stijgt een remonstrantse geur omhoog”
Deze week hebben we eindelijk de belijdenistafel opgeruimd. Vanaf het einde van de Boekenweek (half maart) tot en met de Pinksteren (eind mei) is onze presentatietafel ingericht met belijdenisgeschenken.
Afgezien van de zomervakantie is het voorjaar de rustigste tijd in de boekhandel, maar traditiegetrouw brengt de belijdenistijd gelukkig heel wat mensen op de been naar onze boekhandel. ”Belijdenis doen” is specifiek aan de christelijke boekhandel voorbehouden. Het is een fenomeen dat totaal onbekend is bij de algemene boekhandel.
Juist vanwege het rustige voorjaar is in het verleden de Boekenweek in het leven geroepen. Voor de algemene boekhandel is de Boekenweek inmiddels uitgegroeid tot de belangrijkste week van het voorjaar. Wij doen daar natuurlijk ook aan mee, maar qua belangrijkheid moeten wij het meer hebben van de belijdenisperiode.
Rondom Pasen en Pinksteren zijn de meeste belijdenisdiensten, maar we merken dat daar niet zo strak meer aan vastgehouden wordt als vroeger. Op zich is dat wel prettig, want dan komt niet iedereen tegelijk naar de boekhandel voor een belijdenisgeschenk. Een goede bijkomstigheid is dat je dan meer tijd kunt besteden om de klant te helpen bij het uitzoeken van een geschikt geschenk. Soms luistert dit namelijk erg nauw. Hoeveel boekjes verdwijnen niet ongelezen in de kast omdat het niet ‘past’.
Een van de vragen die we vaak stellen is: in welke kerk wordt er belijdenis gedaan? Soms word je dan aangekeken met een gezicht van ‘wat heb je daar nu mee te maken?’ Maar na wat uitleg komt het antwoord wel boven tafel. Sommige klanten maken opmerkingen die je niet meer vergeet. Zoals deze: „Uit dit boek stijgt een remonstrantse geur omhoog.”
Tegelijk merken we ook wel een verschuiving in het geefgedrag. Er wordt ‘breder’ gegeven dan vroeger. Een auteur van een ander kerkelijk huis is ook prima. De uitstraling en vormgeving van een boek worden steeds belangrijker bij het maken van een koopbeslissing. Worden we minder kritisch?
Alle overgebleven belijdenisgeschenken zijn inmiddels weer opgeborgen in de kasten. De presentatietafel zal echter niet lang leeg blijven, want de zomervakantie staat voor de deur. Gelukkig betekent dat voor veel mensen dat er weer tijd is om heerlijk ontspannen te lezen!
Hoogspanning in de boekhandel
In de meeste winkels hangt deze maand de spanning rondom het WK voetbal. Je kunt bijna geen winkel binnenlopen of je komt de kleur oranje tegen. Nu hebben wij niets tegen de kleur oranje, maar we zijn blij dat we daar niet aan mee hoeven te doen.
In onze boekhandel hangt wel een andere soort spanning. Hoogspanning welteverstaan. Vanaf 1 juni is de maand van het spannende boek begonnen! De christelijke variant heet ”Hoogspanning”. In deze maand krijgen de spannende boeken, zoals de thrillers extra aandacht in de christelijke boekhandel.
Gisteren aan het eind van de middag is onze digitale nieuwsbrief verstuurd rondom dit thema. Inmiddels heeft ook het promotiemateriaal een plek in de winkel gekregen. De actieboeken liggen klaar, dus wat ons betreft kunnen de klanten komen! Er zijn tien toptitels waarbij een gratis actieboek hoort. We zijn altijd blij dat vaderdag in deze maand valt, dan verkopen we heel wat boeken vol spanning. En de vaders krijgen dan twee boeken voor de prijs van een.
Helaas is het aantal echt goede christelijke thrillers dun gezaaid. Geen idee hoe dat komt, maar het is wel jammer. De tijd van Frank Peretti en Randy Alcorn is zo goed als voorbij. Gelukkig zijn er nu wel de goedschrijvende Ted Dekker en Steven James. Van Nederlands bodem verschijnt er op dit gebied weinig. Misschien zijn we daar te nuchter voor.
Het actieboek kwam vorige week binnen, erg leuk om uit te pakken en te bekijken. Dit jaar is het actieboek een dwarsligger, extra leuk dus! Voor wie het nog niet weet: de dwarsligger is een klein compact en compleet boekje. Het is gedrukt op dundrukpapier en reuze handig om bijvoorbeeld op vakantie mee te nemen.
De dwarsliggers gaan in de christelijke boekwinkels nog niet ontzettend hard. Een slow start zogezegd. In de algemene boekhandels gaan ze harder en zijn er ook meer varianten. Hopelijk krijgt de dwarsligger deze maand een nieuwe impuls!
Spontaan gesprek over Jezus
De meeste klanten die Boekhandel Smit in Gouda bezoeken, hebben een of meer Bijbels in huis. Voor een klant van afgelopen week gold dat niet. Een man van halverwege de vijftig stapte binnen en zei meteen: „U kunt me vast wel helpen!” Hij vertelde dat hij op zoek was naar een Bijbel met het Oude en Nieuwe Testament en „volgens mij ben ik hier dan aan het goede adres”.
Natuurlijk verkopen we Bijbels, heel veel zelfs en in allerlei soorten en maten. Wat bleek, de man had niet eerder een Bijbel gelezen, daarom wilde hij er eentje die makkelijk te begrijpen was. Ik liet hem er een aantal zien.
Nadat hij zijn keus gemaakt had, vertelde hij waarom hij graag een Bijbel wilde kopen. Hij zei tegen mij dat ik vast geloofde dat Jezus de Zoon van God was, maar zelf wist hij het nog niet zo goed. Jezus was zeker een interessant persoon, maar de Zoon van God? Dat wilde hij eerst eens onderzoeken. Wat wordt er bijvoorbeeld in het Oude Testament over Jezus gezegd en klopt dat wel met het Nieuwe Testament?
Ik liet hem wat passages zien uit Jesaja en schreef de teksten voor hem op. Thuis ging hij dat nog eens even goed nalezen. Een andere klant hoorde ons gesprek aan en kwam ook met een aantal Bijbelteksten. Zo ontstond er spontaan een gesprek over Jezus en wat er over Hem geschreven was in de Bijbel.
De man ging met z’n nieuwe Bijbel en een lijstje vol teksten naar huis. Pas later bedacht ik dat er een heel boek is geschreven over Bijbelteksten die verwijzen naar Jezus. Dat had ik hem mooi mee kunnen geven. Maar wie weet wat voor uitwerking dit al heeft. Hopelijk zien we de man weer terug bij ons in de boekhandel!