Binnenland

Maasvlakte krijgt raffinaderij voor Finse biodiesel

ESPOO (ANP) – De huidige biodiesel kon beter, dachten ze bij het Finse olieconcern Neste Oil. Door de biomassa te raffineren in plaats van te verhitten, zoals gebruikelijk, heeft het bedrijf naar eigen zeggen een betere biodiesel kunnen maken.

21 May 2010 23:17Gewijzigd op 14 November 2020 10:39

Onder andere een raffinaderij in aanbouw op de Rotterdamse Maasvlakte moet de nieuwe brandstof gaan produceren. Deze nieuwe biodiesel, NExBTL genaamd, zou 40 tot 80 procent minder broeikasgassen uitstoten vergeleken met normale diesel. Daarnaast kan de brandstof puur worden gebruikt in huidige dieselmotoren, terwijl normale biodiesel vaak wordt vermengd omdat het gebruik anders onder meer onderhoudsproblemen kan opleveren.

In Rotterdam investeert Neste 670 miljoen euro in de raffinaderij om daar deze nieuwe biodiesel te gaan produceren. De volumes van de huidige raffinaderij in Finland waren te laag. Naar verwachting is het complex in de zomer van 2011 klaar en gaat het werk bieden aan 110 mensen.

De sleutel tot de nieuwe biodiesel is het productieproces. Bij normale biodiesel wordt de biomassa alleen gemodificeerd en verhit om biobrandstof te maken. Hierdoor is de kwaliteit ook afhankelijk van het soort grondstof, verklaart technisch adviseur Markku Honkanen.

Bij de productie van NExBTL worden de benodigde grondstoffen geraffineerd en worden er elementen zoals waterstof toegevoegd. Hierdoor lijkt de NExBTL veel op diesel gemaakt van fossiele brandstoffen en is het geschikt voor huidige motoren, maar is het minder vervuilend en duurzamer.

Testen laten goede resultaten zien volgens Neste en een lichte versie van het product is al vanaf 2008 op de markt in Finland. Wel zal de Neste Green 100, voor 100 procent uit biomassa gemaakt, waarschijnlijk twee keer zo duur worden als normale diesel.

In het hoofdkantoor van Neste in het Finse Espoo geeft topman Jarmo Honkamaa toe dat het bedrijf een gok neemt. „Wanneer mensen kunnen kiezen tussen een diesel voor 2 euro en voor 1 euro staat er natuurlijk een grotere rij voor de diesel van 1 euro.”

De topman hoopt dat overheden zich houden aan de emissiedoelen om broeikasgassen terug te brengen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer