TEST Hoogdravende beloften: VW Polo BlueMotion

Het aantal bestellingen voor de nieuwe Volkswagen Polo BlueMotion liep op tot 4000, nog voordat het model bij de dealer stond. Niet helemaal vreemd, want het is de eerste vierpersoons dieselauto die in ons land de maximale financiële ondersteuning van de overheid krijgt. Terecht?

21 May 2010 21:53Gewijzigd op 14 November 2020 10:39
Foto Tony Vos
Foto Tony Vos

Zodra een dieselmotor in Nederland 95 gram CO2 of minder per kilometer uitstoot, verdient hij vrijstelling van BPM en wegenbelasting. Daarnaast hoeft de zakelijke gebruiker slechts 14 procent van de nieuwprijs bij het inkomen op te tellen, de bekende bijtelling. Dat scheelt dus de nodige duiten. Geen wonder dat veel automobilisten, zowel zakelijk als privé, daar wel oren naar hebben.

De Polo BlueMotion heeft volgens de officiële cijfers afhankelijk van het uitrustingsniveau een CO2-uitstoot van 87 tot 89 gram per kilometer. Dat komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 30. Om dit te kunnen bereiken, heeft Volkswagen alles uit de kast moeten halen.

Dat is meteen aan het uiterlijk te zien. De grille tussen de koplampen is gesloten en de dakspoiler wordt langs de achterruit doorgetrokken. Dit zijn slechts twee details van een flinke reeks aan aërodynamische verbeteringen. Daarbij horen ook de specifiek vormgegeven lichtmetalen wielen, voorzien van banden met een lage rolweerstand. Maar met deze aanpassingen is de Polo nog niet klaar.

Onder de kap huist de nieuwste versie van de driecilinder 1,2 liter commonrail dieselmotor met roetfilter. Een vroege variant hiervan werd jaren geleden gebruikt in de Lupo 3 liter, maar die was door zijn geringe vermogen en gerobotiseerde versnellingsbak verre van plezierig.

De Polo beschikt over 75 pk en een indrukwekkend koppel van 180 Nm al bij 2000 toeren per minuut. Zoals het een echte diesel betaamt, is er vrijwel direct na het wegrijden volop trekkracht. De prestaties zijn meer dan keurig met een top van 173 kilometer per uur en een acceleratie naar 100 in 
13,9 tellen. Prima waarden die deze Polo tot een soepel rijdende, voldoende vlotte auto maken. Het start-stopsysteem laat de motor bij stilstand afslaan.

Handig zijn de schakelindicator en de boordcomputer. Twee instrumenten die beslist bijdragen tot zo zuinig mogelijk rijden. Afhankelijk van het rijgedrag geeft de indicator aan wanneer er het meest optimaal geschakeld kan worden. Ook de boordcomputer beïnvloedt met de uitlezing op het gemiddelde verbruik beslist het rijgedrag. Automatisch laat de bestuurder de Polo meer uitrollen, geeft meer bewust gas en anticipeert beter door verder vooruit te kijken. De Polo wekt op een positieve manier bewustzijn op.

Die 1 op 30 moet toch wel te halen zijn, met al die aanpassingen en slimmigheidjes. Of toch niet? Helaas. Het praktijkverbruik blijkt toch wel tegen te vallen. Het beloofde verbruik blijkt bij lange na niet haalbaar in normaal verkeer met afwisselend snelweg, filerijden en stadsverkeer. Net boven de 1 op 20 schept een realistischer beeld, terwijl de gemiddelde vertegenwoordiger, die altijd maar bezig is meer afspraken in een dag te proppen, rond de 1 op 17,5 uit zal komen.

Is dat een verrassing? Niet echt. Maar gezien de inzet van alle ter beschikking staande middelen was er wel hoop op een gunstiger resultaat. In het algemeen is het bij zeer zuinige auto’s moeilijker om het beloofde brandstofverbruik te halen. Vraag het maar aan de gemiddelde Priusrijder, die eerder 1 op 17 haalt dan de voorspelde 1 op 25.

Dit betekent overigens niet dat de Polo afgeschreven is. Het rijgedrag doet in niets onder voor anders gemotoriseerde modellen uit dezelfde serie. Dat betekent dat deze milieuversie zijn geitenwollensokkenimago is kwijtgeraakt. De Polo BlueMotion is een allesbehalve kale, saaie auto. Aan de buitenkant geven de verschillen zelfs een kleine meerwaarde. De BlueMotion is een normaal lid van de Polofamilie en kan in de reguliere uitrustingsvarianten Trendline en Comfortline worden geleverd. De meest luxueuze onderscheidt zich door een in hoogte verstelbare passagiersstoel, in delen neerklapbare achterbank, afstandsbediening op de vergrendeling, airco en elektrische buitenspiegels tegen een meerprijs van 1000 euro.

De 3,97 meter lange Polo kent een uitstekende proportionele verdeling. De motorruimte is compact, de binnenruimte zo maximaal mogelijk. Het is daardoor een volwaardige vierpersoons, die bovendien nog minimaal 270 liter aan bagageruimte biedt. De auto maakt een gedegen, solide indruk zoals dat hoort bij een Volkswagen. Alhoewel de auto wellicht wat meer kleur kan gebruiken, is het interieur ingericht met fraaie materialen, zeker bij de Comfortline. Laatstgenoemde staat voor 17.290 euro op de prijslijst. De Trendline begint bij 16.290 euro.


  • Schakelindicator
De schakelindicator op het dashboard helpt beslist mee het brandstofverbruik te beteugelen. Wie de aanwijzingen volgt, zal dat aan de pomp wel merken.

  • Aërodynamica
De buitenkant van de Polo BlueMotion is direct herkenbaar aan de gesloten grille en de langs de achterruit doorgetrokken dakspoiler die de stroomlijn verbeteren.

  • Wielen
De lichtmetalen wielen zijn van een specifiek ontwerp en worden voorzien van banden met een lage rolweerstand. Ze dragen bij aan een lager verbruik.

  • Interieur
De afwerking van het interieur is van grote klasse. Mooie materialen, voldoende ruimte en ook nog eens een behoorlijk bagagevolume. De Polo is absoluut geen kleintje meer.

+/- Motor
De 1,2 liter diesel is een rappe driecilinder die met 75 pk en vooral een koppel van 180 Nm qua prestaties geen steken laat vallen. Het praktijkverbruik valt evenwel tegen.


Topsnelheid
173 km/h

Acceleratie
0-100 km/h 13,9 sec.

Verbruik gemiddeld
1 op 29,4

CO2-uitstoot
89 g/km

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer