Kerk & religie

„Bijbel niet lezen met kinderbijbelbril”

ELSPEET – „Veel gelovige mensen lezen de Bijbel met een kinderbijbelbril. Dan is het Woord van God echter niet vreemd en verrassend.” Dat zei dr. A. Markus, missionair predikant van de Jacobikerk in Utrecht, vrijdag in conferentiecentrum Mennorode in Elspeet.

Kerkredactie
21 May 2010 20:41Gewijzigd op 14 November 2020 10:39

Hij sprak op de conferentie ”Transparant” van de IZB (organisatie voor zending in Nederland). De bijeenkomst is bedoeld als training in discipelschap voor mensen van 25-45 jaar met een hogere opleiding. Zo kunnen zij het christen-zijn in de postmoderne maatschappij handen en voeten geven.

Dr. Markus zei dat de Bijbel op twee manieren „vreemd” is. „De teksten zijn geen verlengstuk van onze cultuur maar spelen zich in een andere tijd en cultuur af. Bovendien is de Bijbel vaak tegendraads en botst hij met de cultuur van die tijd.”

Hij gaf twee voorbeelden. Het ene ging over de schepping. Het scheppingsverhaal botste met de cultuur van toen, omdat het gericht was tegen andere scheppingsverhalen: alleen de God van Israël is de ware God. Het gaat om de boodschap dat God de Schepper is, dat Hij regeert en dat het een keer genoeg is, zodat er rust aanbreekt.

Het andere voorbeeld betreft de Petrusbrief, waarin het gaat over slavernij en de positie van de vrouw. Allereerst moet duidelijk zijn dat het daar gaat om een andere cultuur. De teksten geven geen waardering aan van de slavernij of de positie van de vrouw, aldus dr. Markus.

Vervolgens is het volgens hem nodig om te beseffen dat de boodschap inging tegen de cultuur van die tijd. Er staat namelijk dat slaaf en heer dezelfde Meester hebben, dat de heren hun slaven moeten liefhebben, en het gaat over broeders en zusters. „De boodschap is niet een gebod tot sociale gelijkheid of ongelijkheid maar een oproep tot liefde en nederigheid op de plaats waar mensen gesteld zijn. Dat geldt ook nu.”

Drs. Wim Dekker, hoofd vorming en educatie bij de IZB, sprak over ”Jezus is het antwoord”. Hij zei dat deze uitspraak helemaal niet vanzelfsprekend is voor niet-christenen, omdat ze vaak een ander soort vragen stellen.

Het is op een aantal punten mogelijk om bij het postmodernisme aan te sluiten, aldus Dekker. Door te spreken over geborgenheid bijvoorbeeld, of over vrijheid en het maken van keuzes. „We mogen thuiskomen bij God, zoals de verloren zoon thuiskwam. De mensen denken dat ze vrijheid hebben, maar ze worden gemanipuleerd. Waar het echt om gaat in het leven, is de relatie met God en de liefde tot de naaste.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer