Congres: Miljarden nodig voor luchtvaart
Het Congres in Washington wil miljarden dollars aan hulp reserveren voor de Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Die hebben het al moeilijk sinds de aanslagen van 11 september 2001, en door de oorlog in Irak zien de maatschappijen hun boekingen opnieuw fors teruglopen.
President Bush vroeg het Congres vorige week om 74,7 miljard dollar voor het huidige begrotingsjaar voor de kosten van de oorlogvoering. Het gaat hierbij om de directe kosten en om extra geld voor antiterreurprogramma’s in de VS. De Senaat voegde daar maandag 2 miljard dollar aan toe voor de luchtvaartmaatschappijen, en het Huis van Afgevaardigden overweegt eenzelfde bedrag. Het is nog niet bekend of Bush deze voorstellen steunt.
De luchtvaartmaatschappijen kunnen hulp erg goed gebruiken. US Airways sloot maandag z’n faillissementsprocedure af met 36 procent minder personeel, 30 procent minder stoelen en 25 procent minder vluchten. De jaarlijkse kosten gaan daarmee met 1,9 miljard dollar omlaag, maar desondanks maakt de maatschappij nog steeds verlies.
„Ik ben blij dat wij de kosten zo drastisch omlaag hebben kunnen brengen, maar onze reorganisatie is nog niet afgesloten. Bovendien beleven wij op dit moment een van de moeilijkste perioden voor de luchtvaart”, aldus topman David Siegel.
US Airways wil zich meer concentreren op regionale vluchten. Het bedrijf onderhandelt daarom met het Canadese Bombardier en de Braziliaanse vliegtuigbouwer Empresa Brasileira de Aeronautica over de levering van vliegtuigen met 50 tot 75 stoelen. US Airways heeft nog 38 bestellingen voor grotere toestellen lopen bij het Europese consortium Airbus waarover momenteel onderhandelingen worden gevoerd. US Airways is in grootte de zevende Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
De grootste luchtvaartmaatschappij van Amerika, American Airlines (AA), heeft intussen akkoorden bereikt met de vakbonden voor piloten, voor cabinepersoneel en voor het onderhoudspersoneel over kortingen op de salarissen van 15 tot 20 procent. Dit betekent dat de maatschappij voorlopig waarschijnlijk niet om uitstel van betaling hoeft te vragen.
AA-topman Donald Carty wil de bedrijfskosten met jaarlijks 1,8 miljard omlaag brengen. Hij heeft overigens eenderde van zijn eigen salaris geschrapt en ziet voor het tweede achtereenvolgende jaar af van z’n jaarpremie.