Onderwijs & opvoeding

TEST„Klagen om klagen heeft geen zin”

HILVERSUM – Als scholieren maar massaal klagen over de examens, zullen de normen voor de toekenning van het cijfer wel worden aangepast. Het is een veelgehoorde reden voor leerlingen om hun beklag te gaan doen over de eindexamens.

Onderwijsredactie
19 May 2010 14:04Gewijzigd op 14 November 2020 10:36
HILVERSUM - Veel scholieren bemensen de telefoontoestellen van LAKS. Foto ANP
HILVERSUM - Veel scholieren bemensen de telefoontoestellen van LAKS. Foto ANP

„Maar zo werkt het niet”, liet zowel het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) als de Stichting Eindexamenlijn dinsdag weten.

Na twee dagen examens is het behoorlijk druk bij de klachteninstanties, die respectievelijk in Hilversum en Utrecht een klachtencentrale hebben opgezet. Bij het sluiten van de telefoonlijnen dinsdag stond de teller op ruim 36.500.

Toch waarschuwen beide instanties dat klagen om het klagen geen zin heeft. „De onderbouwing van een klacht telt veel zwaarder dan het aantal klachten”, meldt een woordvoerder van Stichting Eindexamenlijn. „Klachten moeten inderdaad wel gefundeerd zijn”, stelt ook het LAKS.

De beide klachteninstanties geven aan dat ze niet doof zijn voor grote aantallen. „We luisteren uiteraard naar iedereen. En iedere klacht wordt serieus genomen. Maar het is niet de bedoeling dat leerlingen denken dat klagen om het klagen het resultaat van een examen automatisch positief beïnvloedt.”

De schriftelijke examens zijn maandag begonnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer