Magneetzweefbaan in handen bedrijfsleven
Minister Netelenbos (Verkeer) legt het lot van een magneetzweefbaan, een supersnelle spoorverbinding tussen Amsterdam en Groningen, in handen van het bedrijfsleven en Noord-Nederland.
Het kabinet besloot vrijdag 6 miljard gulden te reserveren voor de zogenoemde Zuiderzeespoorlijn, maar hakte nog geen knoop door over een variant. Transrapid, een consortium van Siemens, Ballast Nedam, HBG en ABN Amro, zegt de magneetzweefbaan, die Noord-Nederland graag wil, voor 10 miljard te kunnen aanleggen. „Als men kan waarmaken wat men zegt dan loopt het goed af met de magneetzweefbaan”, aldus Netelenbos. Volgens haar kost de zweefbaan 14,5 miljard gulden.
Het kabinet zet in principe in op de aanleg van een magneetzweefbaan, waarvoor twee varianten in beeld zijn, of een hogesnelheidslijn naar Noord-Nederland. Om te bekijken of die varianten haalbaar zijn, schrijft Netelenbos een prijsvraag uit voor bedrijven. In deze competitie, te vergelijken met een aanbestedingsprocedure, dienen bedrijven, in samenwerking met Noord-Nederland, plannen in. „Bedrijven moeten meebetalen en de lijn exploiteren, daarom betrekken we ze er nauw bij”, aldus Netelenbos. Voor realisatie van een magneetzweefbaan zullen de bedrijven en Noord -Nederland beide enkele miljarden moeten uittrekken.
Als over een jaar blijkt dat een hogesnelheidslijn en magneetzweefbaan niet haalbaar zijn, valt Netelenbos terug op twee andere varianten: de nog aan te leggen Hanzelijn naar Zwolle, die kan worden doorgetrokken naar Groningen en een nieuwe conventionele intercityverbinding Amsterdam-Groningen. Deze varianten zijn goedkoper, maar kosten altijd minstens 6 miljard gulden. Daarom heeft het kabinet dit bedrag gereserveerd.
Doorbraak
De provincie Groningen is zeer tevreden met het besluit van de ministerraad over de Zuiderzeelijn. „Er is gekozen voor een snelle verbinding en dat is fantastisch”, aldus de commissaris van de koningin Alders, die woorden tekort kwam om zijn blijdschap te uiten.
Hij is al jaren een van de grote voorvechters van een snelle spoorverbinding. „Het is een belangrijk moment, een grote stap voorwaarts. Je kunt er nu niet meer om heen. Nu is het aan ons om dit te verzilveren. We gaan nu snel verder praten met het kabinet.”
Alders is tevreden dat eindelijk de knoop is doorgehakt na een lange periode waarin vele varianten de revue passeerden. „Het is nu duidelijk gesteld dat de Zuiderzeelijn de voorkeur heeft.” Hij is tevens blij dat het besluit zoals beloofd nog dit jaar is genomen.
Transrapid Nederland, het consortium dat graag een magneetzweefbaan naar het noorden wil, is eveneens ingenomen met het kabinetsbesluit. „De komst van een magneetzweefbaan is hiermee een stap dichterbij gekomen”, stelt de bedrijvengroep.
Niet voldoende
Transrapid er niet van overtuigd dat het gereserveerde bedrag van 6 miljard gulden voldoende is. Het consortium maakt zich zorgen over de lange selectieprocedure. Om nog rond 2010 tot exploitatie van een verbinding te komen is uitermate snelle besluitvorming noodzakelijk, stelt Transrapid.