As hangt als donkere wolk boven KLM
Luchtvaartmaatschappij KLM kan de komende tijd nog voor „honderden miljoenen euro’s” aan kostenposten tegemoetzien. Voor sommige daarvan zijn voorzieningen getroffen, voor andere niet. „Sommige posten weet je al, andere nog niet.”
Dat zei KLM-topman Peter Hartman afgelopen weekeinde.Zo is nog niet bekend wat de IJslandse aswolk de maatschappij uiteindelijk gaat kosten. „Tot nu toe in ieder geval al zo’n 70 miljoen euro.” Mogelijk moet KLM passagiers meer tegemoetkomen dan het tot nu toe heeft gedaan. De rekening kan dan nog flink oplopen. En de as hangt nog steeds als een donkere wolk boven de luchtvaart.
De Europese transportministers hebben toegezegd voor 24 juni met een plan te komen voor wat er gedaan kan worden voor de luchtvaartmaatschappijen die hard getroffen zijn door de sluiting van het Europese luchtruim. Dat heeft naar de zin van Hartman veel te lang geduurd. Hij kijkt reikhalzend uit naar het plan. „Een regeling die voor iedereen gelijk zal zijn”, zegt hij met stelligheid.
Sowieso gaat Hartman ervan uit dat maatschappijen een beroep kunnen doen op het Europese potje voor natuurrampen.
KLM kan op korte termijn nog een Europese boete voor het overtreden van de kartelwetgeving tegemoetzien en verladers uit de VS willen om dezelfde reden geld terug. Dan speelt nog een uitspraak van het Europese hof van november 2009. Daardoor hebben passagiers behalve recht op een vergoeding als hun vlucht wordt geannuleerd, ook recht op compensatie als hun vlucht meer dan drie uur vertraging oploopt.
Met de aanslagen van 11 september 2001, SARS, de Mexicaanse griep en hoge brandstofprijzen nog vers in het geheugen zaten luchtvaartmaatschappijen niet bepaald te wachten op de aswolk. Met uitzondering van 2006 en 2007 schrijft de luchtvaartindustrie al sinds de millenniumwisseling geen zwarte cijfers meer. De kans dat het tij snel keert, lijkt miniem. „Winst maken wordt heel moeilijk”, zegt de KLM-topman.
De verhoudingen groeien volgens Hartman scheef. „We moeten van bijvoorbeeld de staat, de verkeersleiding of de luchthaven aan bepaalde regels voldoen. Maar de kosten kunnen we niet op ze verhalen.”
Volgens Hartman is er sprake van een onevenwichtige situatie. „Toch is het nog steeds leuk. Alhoewel het ook wel eens wat minder spannend zou mogen zijn.”