Binnenland

„Studenten willen graag meer uitdaging”

Studenten studeren te weinig. En dat is de schuld van hogescholen en universiteiten, vindt Dennis Wiersma (23) van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Corine Bruggink
7 May 2010 17:55Gewijzigd op 14 November 2020 10:30

Buitengewoon bizar, vindt de vicevoorzitter van de LSVb de uitkomsten van een eigen onderzoek naar de studielast in het hoger onderwijs onder 2050 studenten, dat vorige week woensdag werd gepresenteerd. Zeker driekwart van de studenten studeert minder dan ze eigenlijk zouden moeten. Volgens Europese normen dienen zij gemiddeld 35 uur per week te studeren. In Nederland ligt dit op 25 uur. Dat is gemiddeld zo’n 30 procent minder dan de wet voorschrijft.Wiersma is boos. „De uitslag is een enorme aanklacht tegen hogescholen en universiteiten. Studenten willen wel studeren, maar krijgen simpelweg niet de uitdaging die ze verdienen. Ze klagen over de kwaliteit van het onderwijs; er is minimale begeleiding, er zijn te weinig persoonlijke contactmomenten en studenten hebben het gevoel dat ze in een onderwijsfabriek zitten, waar standaardkennis aangeboden wordt in massale leercolleges.”

De LSVb laat het er niet bij zitten. „Wanneer de studielast te laag is, wordt er niet genoeg gevraagd van een student”, stelt Wiersma. „Er schort dan behoorlijk wat aan de inhoud, kwaliteit en uitdaging. Het is van den zotte dat studenten moeten vragen om meer uitdaging. Laat scholen zich ervan bewust worden dat ze behoorlijk wat talent en motivatie weggooien als ze niets doen met de uitslag van het onderzoek. Wij eisen daarom dat onderwijsinstellingen studenten een uitdagender programma bieden.”

Een reactie van hogescholen en universiteiten heeft Wiersma nog niet. „Scholen reageren vaak voorspelbaar. „We willen wel, maar hebben geen geld”, zeggen ze. Mee eens, maar het pleit ze absoluut niet vrij. Laat ze creatief aan de slag gaan. Concreet: stop met het aanbieden van massale colleges aan zo’n 800 studenten tegelijk. Kies voor kleinere klassen van maximaal honderd studenten met eigen docenten. En bied hun werkcolleges aan, zodat ze actief met de stof bezig zijn. Scholen moet studenten boeien.”


Hilda van der Weerd (22)

Studie: sph (tweedejaars), Gereformeerde Hogeschool, Zwolle

„Ik kan me vinden in het onderzoeksresultaat dat voor veel studenten het studeren wat gemakkelijk is. Zij komen behoorlijk snel aan credits voor de geldende norm –28 uur studiebelasting voor één credit– in vergelijking met het aantal uren studielast dat daarvoor staat. Uiteraard is dit per student verschillend; de een heeft meer tijd nodig om de aangeboden stof te beheersen dan de ander. Voor mij persoonlijk verschilt de studielast sterk per module. Ook speelt mee of het vak mijn interesse heeft. Ik vind dat men moet kijken naar kennis en functioneringskwaliteit van afgestudeerden die in het werkveld terechtkomen. Dáár draait het om. Als die gelijk zijn aan de norm is het doel bereikt. Schort daar bij veel studenten wat aan, dan moet men het onderwijsprogramma aanscherpen. Op de Gereformeerde Hogeschool zijn er voldoende mogelijkheden om je studie aantrekkelijker te maken, zoals het volgen van extra modules en minoren, of buddyprojecten met buitenlandse studenten. Mij en mijn medestudenten hoor je absoluut niet klagen over te weinig uitdaging in onze studie, maar eerder over de werkdruk, die soms hoog oploopt zo rond het beëindigen van een studieblok.”


Annemiek van Eckeveld (21)

Studie: tolk Nederlandse gebarentaal (vierdejaars), Hogeschool Utrecht

„Vooral in de eerste twee jaar van mijn studie hoefde ik er erg weinig tijd in te investeren. Twee à drie dagen college en weinig huiswerk. Nu ik in het laatste jaar zit, moet ik hard werken om goed te kunnen afstuderen. De studielast kan ik gedeeltelijk zelf bepalen. Als ik wil, kan ik altijd bezig zijn voor school. Daarvoor is discipline natuurlijk belangrijk. Wat betreft het aanbod van school richting studenten vind ik dat ik erg weinig keuzemogelijkheden in minoren, cursussen en dergelijke heb gekregen. Ik zou het absoluut leuk hebben gevonden om een meer gevarieerd lespakket te krijgen en ook ben ik voor een hogere studielast. Onder druk presteer ik toch altijd beter. Helaas speelt geld altijd een rol en daardoor kan de opleiding het vakkenpakket moeilijk veranderen. Ik denk dat men vanuit de studie harder tegenover studenten kan optreden, bijvoorbeeld door het instellen van een aanwezigheidsplicht. Een lage studielast bevordert laksheid.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer