Zomerbier Zinniz van Grolsch slaat dood in de herfst
Grolsch’ nieuwe speciaalbier Zinniz heeft een imagoprobleem. Na een succesvolle introductie in de zomer is de verkoop in de herfstmaanden aanzienlijk teruggelopen.
„Het bier is seizoengevoeliger dan wij hadden verwacht”, erkende de bierbrouwer gisteren. Het bedrijf past zijn reclamespots hierop aan. Volgens Grolsch is Zinniz de afgelopen tijd te veel als een zoet, fris biertje in de markt gezet. „Dat verkoopt in de zomer natuurlijk veel beter dan in de herfst. Wij willen Zinniz het gehele jaar verkopen.”
De brouwer heeft de productie van het bier inmiddels moeten terugschroeven. Omzetcijfers wil het bedrijf niet geven. Grolsch introduceerde in april het trendy zogenoemde freshbeer. Daarmee mikt de bierbrouwer op de jonge drinker, die steeds vaker een mixdrankje verkiest boven een biertje. Het bedrijf had hoge verwachtingen. „Op zich zijn we ook tevreden over de introductie.” Gemeten in volume, naamsbekendheid, aantal verkooppunten en het aantal huishoudens dat het bier drinkt, loopt Zinniz volgens hem voor op andere nieuwe bieren.