Economie

Consumentenbond wil landelijk klaagloket

De Consumentenbond pleit voor het oprichten van één instantie waar consumenten al hun geschillen met leveranciers eenvoudig en goedkoop kunnen aanmelden. Volgens de donderdag 50 jaar geworden bond zit er een „gapend gat” tussen recht hebben en recht krijgen.

Redactie economie
28 March 2003 10:31Gewijzigd op 14 November 2020 00:14

Het nationale klachtenloket zou binnen drie maanden uitspraak moeten doen en niet meer dan 50 euro aan klachtengeld vragen. Nu is de gemiddelde wachttijd bij geschillenbeslechting 6,8 maanden.

De bond komt met het voorstel omdat uit eigen onderzoek blijkt dat veel consumenten ontevreden zijn over geleverde producten of diensten. Van 778 ondervraagde Nederlanders had 72 procent de afgelopen vijf jaar een probleem over een product of dienst. Hiervan nam 26 procent niet de moeite bezwaar te maken bij de leverancier. Van de mensen die wel in actie kwamen, zei 78 procent niet tevreden te zijn gesteld.

Bezwaar maken bij een geschillencommissie is in de praktijk te lastig voor veel mensen, vindt de Consumentenbond. Te veel bedrijven doen niet mee aan zulke commissies, terwijl de regelingen vaak onbekend zijn.

„Rechters zijn er eigenlijk alleen nog voor boeven en bedrijven, niet meer voor gewone mensen”, vindt voorzitter F. Cohen van de Consumentenbond. Volgens hem zijn rechtszaken vaak te duur, te ingewikkeld en te langdurig voor klachten over kleine aankopen.

Het ministerie van Economische Zaken reageerde donderdag terughoudend op het verzoek van de bond om één klachtenloket. Volgen secretaris-generaal J. Oosterwijk blijkt uit ander onderzoek dat consumenten in Nederland juist erg tevreden zijn over hun aankopen. Bovendien hebben veel branches al een klachteninstantie. Wel onderzoekt het ministerie van Justitie momenteel de effectiviteit van de klachtenregelingen.

De voorzitter van de Consumentenbond zegt dat de consument momenteel veel risico’s loopt. „Enkele branches hanteren sluwe verkoopmethoden in de keiharde concurrentiestrijd.” Bovendien schiet volgens hem het toezicht tekort.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer