Luchthaven Schiphol weer in de lucht
De luchthaven Schiphol is weer in de lucht. De mini-mainport op Madurodam -1150 vierkante meter groot- is gisteren officieel in gebruik genomen. Met de investering van een „paar miljoen euro” is de miniatuurstad zijn tijd ver vooruit. Want in Den Haag rijdt de people mover al. Tegelijkertijd werpt de mislukte beursgang een schaduw over de ingebruikname.
Verkeerstoren, terminals, pieren en vliegtuigen. Alle onderdelen zijn aanwezig. Aan de gates staan acht, negen reusachtige vliegtuigen geparkeerd. Groot in het klein. Nagebouwd op een schaal van 1:25. Singapore Airlines, El Al, Transavia, Northwest, LOT en Malev.
Maar ook hier overheerst KLM-blauw. Net echt. Her en der verspreid staan toestellen van de nationale trots. Een 3 meter lange Boeing 747-400 van KLM hobbelt met luidruchtige motoren over de taxibaan, terwijl een rijdende passagiersbus zich met z’n vrachtje naar een luchthavengebouw spoedt. Op hoge snelheid schuiven 15.000 koffers, tassen en pakketten over de lopende band van het opengewerkte bagagesysteem. Het werkt. Net als -meestal- in het echt.
De opening van de grootste maquette van Madurodam is een mijlpaal in de geschiedenis van het park. Schiphol vormt met z’n oppervlakte en uitstraling toch het hart van de miniatuurstad. Staatssecretaris mevrouw Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat mocht het vliegveld daarom gisteren heropenen.
Projectleider Cor Zweers is in zijn nopjes. „Wij liepen al jaren met de wens Schiphol te vernieuwen.” Madurodam heeft de snelle ontwikkeling van Schiphol niet kunnen bijbenen. De laatste verbouwing dateert uit de jaren ’80. Sindsdien is de mainport drastisch gewijzigd. Beide bedrijven hebben daarom begin 2000 de koppen bij elkaar gestoken en samen -fiftyfifty- het miljoenenproject op zich genomen.
Een bijzondere klus. „We willen de dynamiek van het knooppunt tot uiting brengen. Daarom is er veel beweging te zien in de maquette.” Centraal staat het lichte, transparante AirportCity-concept van Schiphol. „Voor het eerst sinds de opening van Madurodam werken we met opengewerkte gebouwen.” Moet ook wel. De gevels op Schiphol bestaan nu eenmaal voor een groot deel uit glas. In de vertrekhallen ’lopen’ nu honderden passagiers. Stuk voor stuk met de hand geschilderd.
Aan de grootste maquetteklus sinds 1952 is twee jaar en vier maanden gewerkt. In totaal hebben 35 medewerkers zo’n 16.000 manuren in de nieuwbouw gestoken. De cijfers spreken boekdelen. In de maquette is 4 kuub kunststof verwerkt, 40 kuub beton en enkele kilometers elektriciteitsdraad. Schiphol op schaal telt 2 pieren, 16 gates, 20 bagagewagens, 15.000 koffers, 3000 passagiers, 9 lichtmasten met elk 8 lampen.
Voor het taxiën van de Boeings is voor het eerst inductietechniek toegepast. De vliegtuigen worden voortbewogen via accu’s en via minicomputers over magnetische velden in de baan geleid. Daarmee is oude, ratelende kettingbaan verdwenen.
Madurodam gaat een flinke stap verder dan de werkelijkheid. De people mover die pas over enkele jaren passagiers over de A4 naar de nieuwe K-pier vervoert, rijdt nu al in Den Haag. „Grapje van ons”, zegt Zweers. President-directeur G. Cerfontaine heeft gisteren het eerste onbemande magneettreintje in werking gesteld. Ook de K-pier heeft Madurodam voor het gemak maar vast even gebouwd.
Op enkele details doet de maquette de werkelijkheid geweld aan. De Polderbaan ontbreekt, KLM-stewardessen dragen nog hoedjes en KLM-toestellen rijden rond in hun oude beschildering. „Je kunt niet alles in één keer”, reageert Zweers. Maar voor de nieuwe verkeerstoren bij de Polderbaan heeft de directeur al een plekje gereserveerd. „Daar”, zegt hij, wijzend naar het eind van de K-pier.
Aan de feestelijke ingebruikname van de miniatuurluchthaven kleeft een schaduwzijde. Schiphol had het project immers cadeau willen doen aan de samenleving, als dank voor een succesvolle beursgang van het concern. De beursgang -en het gebruikelijk cadeautje daarbij- zijn door politieke onenigheid en barre economische vooruitzichten op de lange baan geschoven. Schiphol moet wachten tot de lucht opklaart.