Laatste deel nieuwe brug over IJssel geplaatst
De opvallende roodgekleurde brug bij Hattem is gereed. Afgelopen weekeinde werd het laatste deel van de nieuwe spoorbrug over de IJssel geplaatst. De publieke belangstelling voor de werkzaamheden was groot.
De stalen brug met een lengte van 1 kilometer is onderdeel van de Hanzelijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Zwolle.
„Aan dit sluitstuk is ruim anderhalf jaar werk voorafgegaan. Het is geweldig om te zien dat het gevaarte nu in beweging komt”, zei André Waard van spoorbeheerder ProRail zaterdag.Het 2500 ton wegende brugdeel wordt vanaf de Zwolse zijde van de IJssel langzaam op twee pontons gereden. Centimeter voor centimeter kruipt het 135 meter lange onderdeel van de rode brug over het water. Het is voor de toeschouwers amper zichtbaar dat het gevaarte in beweging is.
Cor van Essen is een van de belangstellenden die op het door ProRail beschikbaar gestelde grasveld aan het water de verrichtingen gadeslaan. De Wapenvelder staat er sinds 10.00 uur. Hij is zelf in zijn werkzame leven betrokken geweest bij de bouw van bruggen bij Huissen en Zutphen. „Dat waren betonnen bruggen. De bouw ging ook heel anders dan hier. Zo’n spektakel als dit zie je zelden.”
Nu het brugdeel in de middag langzaam in beweging komt en de regen voorbij lijkt, stroomt het veld langzaam vol.
Om te voorkomen dat de toeschouwers te dichtbij komen, lopen aan weerszijden van de rivier beveiligers rond. Twee boten van
Rijkswaterstaat moeten schepen die geen weet hebben van de stremming alsnog tegenhouden. Ook op de oude spoorbrug is beveiliging aanwezig, om te voorkomen dat toeschouwers vanaf dat punt het werk bekijken.
„Dat is natuurlijk een prachtige plek om uitzicht te hebben op de werkzaamheden”, aldus De Waard van ProRail. „Maar er rijden daar treinen en het is daarom gevaarlijk terrein voor onbevoegden.”
Het brugdeel is de afgelopen maanden op de Zwolse oever in elkaar gezet. Zaterdag rond 12.45 uur komt het gevaarte in beweging. Op grote schermen kunnen toeschouwers de werkzaamheden van dichtbij zien.
Het plaatsen van de nieuwe overspanning over de IJssel duurde tot en met zondag. De rivier was daarom afgelopen weekeinde afgesloten voor de scheepvaart.
De bouw van de brug kost 58 miljoen euro. De totale lengte is 1 kilometer en de treinen zullen op een hoogte van 26 meter boven NAP over de rivier gaan rijden. Naast het spoor komt een deel dat speciaal bestemd is voor fietsers. Op 25 april 2011 rijden de eerste treinen over de brug. Vanaf eind 2012 maakt de oeverspanning tevens deel uit van de dan voltooide Hanzelijn. De huidige, ruim 144 jaar oude spoorbrug wordt gesloopt.