Olielek veel groter dan gedacht
Uit de lekke pijpleiding van het gezonken olieplatform Deepwater Horizon in de Golf van Mexico stroomt veel meer olie dan tot nu toe gedacht. Dat heeft de Amerikaanse kustwacht woensdagavond (lokale tijd) laten weten, meldde nieuwszender CNN.
Uit berekeningen blijkt dat dagelijks niet 160.000 liter, maar bijna 800.000 liter ruwe olie in zee stroomt. Dat is vijf keer zoveel. Een woordvoerster van de kustwacht benadrukte dat het om een schatting gaat en dat er veel „variabelen" zijn bij het berekenen van de precieze hoeveelheid.De zegsvrouw zei ook dat op een diepte van 1500 meter een derde lek is ontdekt. Twee lekken werden binnen 36 uur na de explosie op het olieplatform gelokaliseerd.
Een woordvoerder van de Britse oliemaatschappij BP, die het boorplatform huurde, bevestigde dat er een derde lek was, maar hij bestreed dat er meer olie lekt. „Er is een klein verschil van mening", aldus de zegsman.
Bij de ramp met het platform brak de boorpijp die van het platform naar de bron liep. Normaal gezien moet bij zo’n ongeval een automatisch afsluitdeksel, de blowout preventer, over de bron schuiven. Maar om onbekende reden is dat niet gebeurd. Pogingen om de situatie te herstellen zijn nog niet gelukt.
De gigantische oliekvlek op het zee-oppervlak bedreigd nu de kust van Louisiana. De gouverneur van de Amerikaanse staat, Bobby Jindal, heeft de federale overheid om bijstand gevraagd in pogingen de kust tegen de oliesmurrie te beschermen.
Mogelijk bereikt de eerste olie deze donderdag al het vasteland. Dat is eerder dan verwacht en heeft te maken met een draaiende wind. Gevreesd wordt dat de olie de Mississippidelta bereikt, een kwetsbaar natuurgebied bij de stad New Orleans. Ook de omvangrijke visindustrie wordt bedreigd.
De explosie op het platform had ruim een week geleden plaats. Na de ontploffing werden elf werknemers vermist. De zoektocht naar de vermisten is in inmiddels gestaakt.
Zeker een familie van een vermiste heeft een rechtszaak aangespannen tegen BP en tegen Transocean, de eigenaar van het platform. Topman Tony Hayward van BP legde de schuld bij Transocean. „De verantwoordelijkheid voor de veiligheid op het boorplatform ligt bij Transocean’, zei Hayward tegen de BBC. „Het gaat om hun platform, hun materiaal, hun mensen, hun systemen en hun veiligheidsprocessen."