„Maak van je bovenkamer geen rommelzolder”
NIJMEGEN (ANP) – Scholieren die eindexamen doen, volgen donderdag hun hopelijk allerlaatste verplichte dag in de schoolbankjes. Daarna krijgen ze ruim twee weken de tijd om de stof voor het centraal schriftelijk eindexamen te bestuderen. Dat kunnen ze het best gestructureerd aanpakken, zegt neuropsycholoog Paul Eling van de Radboud Universiteit in Nijmegen. „Anders ziet hun bovenkamer eruit als een rommelzolder".
Eling, deskundig op het gebied van leren en onthouden, stelt dat kennis die niet gestructureerd is aangeleerd, in het geheugen als rondslingerende brokken informatie wordt opgeslagen. „Als we leren groeit er een raamwerk in het hoofd. Dat raamwerk wordt steeds groter en complexer en er ontstaan dwarsverbindingen door toevoegen van nieuwe kennis. Wie kennis niet georganiseerd opslaat in het geheugen, kan die niet meer gericht ophalen". Alles ineens erin stampen voor het examen is volgens Eling dan ook geen goede methode: „Je houdt de kennis zo niet vast".Eling adviseert de eindexamenkandidaten om lesstof vaak en met tussenpozen te herhalen. Hersenverbindingen worden sterker door herhaling. Voldoende slaap speelt daarin trouwens ook een belangrijke rol. Zelf uittreksels maken van de leerstof is een goede hulpmethode, want terwijl de leerling dat doet is er al sprake van verwerken en structureren van het geleerde.
Een andere handige methode om te controleren of de stof ’erin’ zit, is hardop voor jezelf het geleerde hoofdstuk herhalen. „Als je begint te stotteren, weet je dat je de stof nog eens moet doornemen", aldus de neuropsycholoog.