„Symboliek affiche verdween door tv”
De ontzuiling, de opkomst van televisie en daardoor de zichtbaarheid van lijsttrekkers hebben er vanaf 1950 voor gezorgd dat symboliek op verkiezingsaffiches grotendeels verdween.
Dat zegt Wilbert Schreurs, expert op het gebied van reclame en creativiteit en docent reclamegeschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. „De oudere affiches met daarop veel symbolen waren veel interessanter dan de huidige saaie verkiezingsposters die alleen de partij of de lijsttrekker noemen. Daar komt bij dat het verkiezingsaffiche in verhouding minder belangrijk is geworden door de opkomst van nieuwe media.”Schreurs vindt het jammer dat de affiches steeds meer uit het straatbeeld verdwijnen. „Het heeft er veel van weg dat gemeenten tegenwoordig één centrale plek aanwijzen waar alle verkiezingsposters moeten worden opgehangen. Het affiche valt nauwelijks op, omdat het gedwongen tussen en over of onder alle andere exemplaren is geplakt. Commerciële bedrijven zouden dat dus nooit willen vanwege de zichtbaarheid. Ik weet het niet zeker, maar het zou ermee te maken kunnen hebben dat bushokjes en dergelijke alleen nog maar voor commerciële doeleinden gebruikt mogen worden.”
Wat zouden politieke partijen moeten doen om hun affiche te midden van alle andere toch te laten opvallen? Schreurs vindt dat ze in de leer zouden moeten gaan bij de commerciële sector. „Bij reclamecampagnes van bedrijven is het niet ongebruikelijk dat mensen bij het zien van de boodschap even moeten nadenken. Moderne reclamemakers gaan ervan uit dat campagnes pas succesvol zijn als je mensen als het ware dwingt even stil te staan bij wat ze zien. Je moet ze prikkelen. Daar is lef en creativiteit voor nodig. Daarvoor is ons huidige politieke klimaat misschien te somber.”